Virkning iFokus

Virkning

Etikettergarnhjälp
Läst 95 ggr
Herveaux
2024-01-19 19:38
2

Värmande garn som inte är ull?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kompis vart förälskad i min mössa.
Jag virkar mer än gärna en likadan till henne men haken är att hon inte vill ha ull
(min är av får/alpacka-garn).

Akryl är förstås ett alternativ men jag tycker det ofta tappar livsgnistan och blir nopprigt och fult med tiden.

Har ni tips på ett värmande garn som inte är animaliskt?

// Harley

Pyttelite
2024-01-19 19:52
1

Har inte svaret men det finns flera plantbaserade garn som du kan prova om de är värmande kan även bero på virkteknik.

https://hobbii.se/blog/valj-ratt-garn-plantbaserade-fibrer?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA2KitBhCIARIsAPPMEhKrwDmE-ITAxKY6jwHadoJzADpyeGHzUFLSmUaBuZSaqWdrOub715waAiJaEALw_wcB

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Känner ni det? Man ska till att hitta ett annat garn än det som står i ett mönster, men vad är bäst?? Bekymra er inte! Jag vill i detta blogginlägg ta er med i den underbara världen av garner - fördelar, nackdelar och vad de kan användas till.
Sindri
2024-01-19 22:18
2

Syntetmössa är det sista jag skulle vilja ha. Håret blir statiskt och helsabbat. Och inte värmer det speciellt mycket.
Då är alternativet bomull, det funkar ju större delen av vintern, men inte när det är smällkallt.

Herveaux
2024-01-19 22:33
1

#2: Jag håller med dig, akryl eller annat 'plastgarn' på knoppen skulle driva mig till vansinne. 😖

Idag har vi haft närmare -20 här och min mössa höll mig varm och go. 🥰
Lutar nog åt bomull för kompisens önskemössa, även om den inte klarar av att göra sitt jobb i så låga temperaturer.

// Harley

Pyttelite
2024-01-19 22:36
0

#3: Läs gärna länken jag gav dig där finns fler alternativ än bomull.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
2024-01-19 23:03
2

#4: Jodå, men inget som värmer mer än vad bomullen gör, så en riktigt varm mössa kan det inte bli i alla fall.
Om man skulle kunna "flossa upp" garnet skulle det kanske hjälpa en del ungefär som flanell.

Herveaux
2024-01-19 23:31
1

#5: Ja, det stod lite mellan bomull och bambu, om ingen kommer med ett bättre förslag.
Akryl värmer mer men det kommer med de där gräsliga bieffekterna och åldras inte direkt med värdighet.
Bambu brukar dra iväg i pris, så det får nog bli min gamla parhäst bomull tillsvidare.

// Harley