Håll utkik efter Maria Gullberg
Maria Gullberg är den ledande förnyaren av virkningen i Sverige.
Sedan sitt examensarbete om virkning på Konstfack 1989 har hon utvecklat tekniken och experimenterat fram nya och spännande strukturer och mönster, ofta i ett eget, stramt grafiskt formspråk.
Hon är verksam som formgivare och inspiratör, ofta i samarbete med hemslöjden, i kurser och utställningar.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2023-02-05 15:03 av Pyttelite
Maria Gullberg är en av Sveriges främsta virkare som dessutom inspirerar människor världen över genom hennes virkböcker.
I Virkpodden berättar hon bland annat om hur hon går från idé till färdigt mönster eller utvecklad virkteknik, samt vad som inspirerar henne till att ständigt fortsätta utveckla virkningen.
Men hon pratar också om behovet av att virka som aldrig tycks ta slut, samt vikten av att se misstag i virkningen som nya möjligheter.
Lyssna här;
https://poddtoppen.se/podcast/1562782576/virkpodden/avsnitt-1-maria-gullberg
- Redigerat 2023-02-05 15:04 av Pyttelite
Boken slut på förlaget, men Bokbörsen kan man lita på!
#2: Hon har skrivit en hel del böcker - har inte kollat i dom men de är säkert helt fantastiska med många nya idéer.
Jag kan varmt rekommendera avsnittet i virkpodden.
Hon kommer att ha utställningi Skåne i år.
4 mars – 20 maj 2023, Hemslöjden i Skåne, Landskrona gamla stationshus
Äntligen är det dags för en utställning om virkning! Och under våren kommer Maria Gullberg till oss för att visa en del av sina nyskapande alster.
Under vernissagedagen, 4 mars, kommer Maria att hålla ett föredrag. Föredraget kostar 100 kr. Anmäl dig här.
Maria Gullberg är utbildad på Konstfack 1989, Stockholm, och den ledande förnyaren av virkningen i Sverige. Hon har utvecklat en rad nya tekniker och experimenterat fram nya och spännande strukturer och mönster, ofta i ett stramt grafiskt formspråk.
Läs mer här:
- Redigerat 2023-02-05 17:48 av Pyttelite
Maria nämner Kerstin Andersson Åhlin som en viktig person i Marias karriär.
Här är lite historia från hemslöjden:
Lyssna här:
https://hemslojdenshistoria.libsyn.com/kerstin-andersson-hlin
Hon är virkningens Zlatan – sporrades av fördomarna Fler och fler hittar glädjen i att virka.
Maria Gullberg, textilformgivare har skrivit en bok om virkning. Hon besöker soffan för att berätta om hur hon kämpat för att göra virkningen rumsren bland textildesigners. ”Det var lite töntstämpel på virkning när jag gick på konstfack”, berättar hon.
Läs mer här;
https://www.tv4.se/klipp/va/20439463/hon-ar-virkningens-zlatan-sporrades-av-fordomarna
Maria Gullbergs portfolio på Ravelry:
Så många läckra mönster. Frågan är om jag har tålamod…….
#8: Det finns så många designers inom virkning jag inte vetat om.
Alla är fantastiska på sitt sätt - skulle gärna vilja fördjupa mig mer praktiskt men vet hur det kommer att gå.
Titta gärna på de övriga och lyssna gärna på virkpodden - trodde inte att det gick att podda om handarbete.