Virkning iFokus

Virkning

Läst 1385 ggr
Scorpio97
1

Synhjälpmedel handarbete

Är det någon som testat förstoringsglas av denna typ? https://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rstoringsglas-med-belysning,-Handsfree/p/34-7928?gclid=EAIaIQobChMImKH16ame7AIVB9KyCh0meQj2EAQYDSABEgKSF_D_BwE

Fungerar den bra när man vill ha lite lättare att tex se mönstret när man virkar/stickar, ska trä nålar osv? På bilderna jag har sett så sitter personen alltid väldigt rakt, tror ni det fungerar även om man sitter/halvligger i soffan eller blir vinkeln fel? Har även kikat på arbetslampor med förstoring som skruvas fast i bordet men är lite osäker på om personen det är till (funderar på julklapp) sitter tillräckligt nära soffbordet för att lampan ska nå bra.

Eller någon som har annat tips? :)

//Jessie

DesK
0

Jag har ett sådant men utan belysning och det är bra, men man bör sitta ganska rakt för att det ska funka optimalt

/Désirée

Scorpio97
1

#1 Tack! :) Får fundera lite då, den är ju dock rätt billig så kanske värt att prova i alla fall

//Jessie

Scorpio97
1

#1 Förresten, hur mycket förstoring har du på din och tycker du det är lagom, eller vore det bättre med mer/mindre förstoring?

//Jessie

• Redigerat 2020-10-06 15:47 av Scorpio97
DesK
0

Tyvärr vet jag inte det, men den funkar bra för mig 😊 Det går ju att reglera förstoringen genom avståndet till både ögon och arbetet 😊

/Désirée

Scorpio97
0

Okej, tack ändå :)

//Jessie

Eda
1

För tre år sedan skrev jag ett blogginlägg: Hjälpmedel gällande sömnad m.m. vid synnedsättning, så en del uppgifter kan vara inaktuella, där skrev jag bl.a. om förstoring vid sömnad.

https://textilochtips.wordpress.com/2017/03/14/hjalpmedel-gallande-somnad-m-m-vid-synnedsattning/#more-2694

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

• Redigerat 2020-10-12 08:19 av Eda
Scorpio97
0

#6 Ja, den hittade jag när jag googlade runt och jag hittade även några inlägg av dig här på iFokus. Bra info och det hjälpte mig veta vilka typer av hjälpmedel det finns :) Men inte så mycket personliga erfarenheter, vilket var vad jag främst sökte här

//Jessie

Eda
0

#7: Eftersom jag själv ännu inte har synskadeproblem har jag inga personliga erfarenheter, men på Facebook såg jag att det finns en privat grupp som heter Synskadetips, kanske den kan vara till någon hjälp:
https://www.facebook.com/groups/420679405245705/

”Här kan du med egen synnedsättning, eller du som är anhörig/bekant med någon med synnedsättning, få eller lämna tips som förenklar/möjliggör något för personer med synnedsättning.”

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Scorpio97
0

#8 Tack för tipset!

//Jessie