Hjälp med prissättning
Min moster har fått en filt virkad, hon betalade då bara för garnet.
Nu vill flera av hennes kollegor också lägga beställningar på filtar.
Dessa tar ändå ett antal timmar att knåpa ihop…så jag funderar nu på hur jag ska sätta priser för dem?
Har ni någon "formel" ni går efter, eller finns det en generell praxis?
// Harley
Sätt ett timpris och räkna ut hur många timmar det tar.
Och lägg till skatt
(Material + timpeng*antal timmar + skatt)
l'm back

Om man skulle ta ut "riktigt" timpris på virkade saker skulle man aldrig få sakerna sålda.
Finns en kvinna som försöker sälja sina plädar på Etsy och ta ut "riktigt" pris.
Hon vill ha över 18762:- för en pläd i storlek 130*160 cm av 180 mormorsrutor i ullgarn. (Jag vill inte skylta med hennes namn i ett öppet forum, men kan skicka som ett PM)
För att få saker sålda måste man säga ett pris och se om personen accepterar det priset. Själv kan jag tänka mej sälja en pläd lite större än den som jag skriver om ovan för 5000:- exl. garn.
Här kan ni se mina plädar o sjalar. http://virkning.ifokus.se/discussions/529b3afd8e0e74526f000cf6-pialinns-pladar-och-sjalar?participating-1
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
#3 Jo men det är bäst att börja att räkna ut vad det skulle kosta på riktigt, då är det iallafall mindre risk att man tar ut underpris
l'm back

#4.
Den kvinna jag skrev om i #3 har gjort det på sina plädar . Material+ tid och säkert skatt. Och den för 18762:- har hon haft till försäljning i 4 är.
Man kan aldrig få fullt pris för virkade saker.
Någon sålde en "dubbelsängs-pläd" på Tradera förra året, oxå med mormorsrutor. Högsta budet var 130:- Ja, du läste rätt 130:-
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!
#5 Jag menar att man ska utgå från det, inte att det är det man ska sätta. Men om man inser att ens pläd är värd 19000:- kanske man tar mer än 50:- om du förstår vad jag menar.
Hantverk kommer aldrig att få höjt värde om alla tar för lågt.
l'm back
Det här blogginlägget var rätt omtalat för några månader sedan. Hon kom fram till att ett par halvvantar med 20 timmars arbetsinsats bakom borde säljas för 15 000 kr om det är en kvinna som skapat och 17100 om det är en man (skillnaden beror på att män tjänar mer för samma lönearbete).
Som svar på din fråga, jag skulle gissa att "vanliga människor" som inte har ett hantverksintresse tror att 100-300 kr är en rimlig ersättning för att någon virkar en filt åt dem (med en prisskillnad beroende på storlek på filten). Det kan du nog begära utan att någon backar. Skulle du räkna på timkostnad kommer du inte behöva virka något åt dem alls… ;)
På Ravelry pratas det en hel del om "knitworthy", alltså att man tycker att en person ska vara värdig den tidsmässiga och ekonomiska insats som stickningen/virkningen/vad det nu är, tar. Det är lite intressant tycker jag. Det är ju bara du som kan känna efter om din mormors kollegor är värdiga den tid du lägger ner eller om du vill lägga den tiden på något till dig själv eller något som ger dig större uppfyllelse (t ex till någon som står dig nära eller välgörenhet).
#7: Bra poäng. Man måste inte göra något till någon som inte uppskattar det tillräckligt.
En variant kan vara att byta egen tid not annans tid. Om det tar 15 timmar att göra ett täcke kan mottagaren få rensa ogräs i trädgården i 15 timmar stället om hon/han inte vill betala.

#10: Det finns säkert de som vill det, men det är kanske inte på Blocket och liknande de finns.
#10 Med tanke på att det finns dom som köper en kniv för över 50 000:- och en sadel för över 500 000:- så finns det nog en marknad även för plädar gjord till rätt pris, det gäller bara att hitta dom 🙂
Den största anledningen jag tycker att man ska räkna ut korrekt pris är för att man inte ska ta allt för stora underpriser. Hantverk kommer ju aldrig värderas mer om alla tar jättelåga priser. Kollar man då upp vad en sak är värd i verkligheten kanske det är enklare att ta några hundralappar för en sak snarare än en femtilapp.
l'm back
Jag tror att de flesta jämför de flesta handgjorda plädar med dem som är fabriksgjorda, och där är det ju inte de höga priserna. Och de flesta tänker nog inte på vilket arbete som ligger bakom en handgjord pläd eller vad det nu kan röra sig om. Men t ex 50 000 för en pläd är i mitt tycke (och plånbok) lite väl att ta i.
Tur att jag kan göra sånt själv 😃
U R us
Jag har hört att man ska ta garnkostnaden gånger 3.
#14 Ah, låter som en enkel minnesregel, tack!
// Harley