Virkning iFokus

Virkning

Etikettvirka
Läst 1466 ggr
Imasy
0

Letar mönster/beskrivning

Jag letar efter ett mönster till en sjal/halsduk, vet inte om den har något speciellt namn. Men den är ihopsatt som kedjor.

Alltså om ni tänker er en lång rad med luftmaskor, sedan när man vänder på arbetet så blir det typ 5 lm, 4 stolpar, 5lm, 4 stolpar osv, så det blir som fyrkanter i en rad. Nästa varv görs likadant fast lm-sträckorna läggs omlott hela tiden.

Fattar någon hur jag menar? 😃

Pialinn
1

Du börjar med att lägga upp många lm.  Kanske 150 cm blir en bra halsduk. Sen virkar du precis som du beskriver.

Under tiden letar jag i min dator efter en bild så jag kan söka på nätet efter.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

JMW
1

Beror väl på om den ska virkas på längden eller bredden. Jag såg en sådan sjal på en secondhandbutik häromdagen. Den var virkad på bredden och hade tjocka fransar. Riktigt snyggt var det.

Pialinn
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här finns beskrivningen. Visserligen på ett oläsbart språk. 😉 Men bilderna visar tydligt hur man gör.

http://www.dayhandmade.com/moc-khan-len-sac-so-sac-mau/

Kollade vilket språk det var: vietnamesiska

JMW
1

Aha en sån…. Jag läste lite dåligt.

Den var riktigt läcker ju.

Trodde det var typ en sån här.

http://makiato.blogspot.se/2009/11/virkad-sjal.html

[JeanetteK]
1

#13 Helt otroligt häftig! Sån måste jag nästan testa att göra.

Imasy
1

Ja men titta, där var den ju 😃 Tur att någon begriper vad man menar med sluddriga nattbeskrivningar 😉

Pialinn
1

#6  Din beskrivning var inte alls "sluddrig".  Det gällde bara att hitta vilken mapp jag hade bilden i.

Har börjat slarva med att överföra min skärmklipp till rätt mapp.

Pialinn
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en liknande halsduk,men den går till en ryska sajt som jag inte får fram

[Yllhilda]
1

#8 Jäklar. En sån hade varit frän att ha. 😮

Pialinn
1

Tror man virkar en svart först och sen "virkar i" den vita. Har ni annan uppfattning så säg till.

JMW
1

Jag tror som du Pialinn.

Den andra måsta man väl vid färg 2 virka en lång luftmaskremsa som man sedan trär i den första och sedan virkar på. Liksom.