Virkning iFokus

Virkning

Etikettinspiration
Läst 10401 ggr
Maelis
1

Happypotamus!!

Hittade den här idag och blev kär! Jag ska försöka göra en i sommar. I så fall innebär det att jag måste lära mig en massa nya saker, men jag tror att jag har nog med tålamod för det. Finns det nån här som testat mönstret?

http://www.ravelry.com/patterns/library/happypotamus-the-happy-hippo-crochet-pattern

Pialinn
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

African Flower är en "ruta" man kan virka med 4,5,6,och 7 "blad". Ibland även med 8 blad, då blir det en fyrkant.

Väskan är virkad med 6 blad.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
2

Här är mönstret med 5 blad

Pialinn
2

Och här är den fyrkantiga rutan med 8 blad

leemland
1

Ohh vad jag skulle vilja kunna göra den flodhästen . Men jag klarar knappt av att göra mormorsrutor :P haha

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Yllhilda]
1

Vad gullig flodhäst. 😍

Jag tror det kommer gå strålande, Pialinns mönsterbild är idealisk för det här arbetet. 👍

Pialinn
1

Det finns många olika djur gjorda med African Flower ute på nätet.

Uggla, hund giraff groda och häst t. ex. Och 2 olika bollar.

leemland
1

Nu måste jag ju verkligen lära mig göra de :P haha Tänk en söt liten uggla eller flodhäst gjorda på de sättet :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Pialinn
1

Pialinn
2

Maelis
1

Jag har köpt mönstret och börjat läsa på, men sådana där mönsterbilder är helt nya för mig. Än så länge kunde de lika gärna vara fina barnteckningar :-). Det blir en massa nytt jag måste lära mig!

Pialinn
2

Hittat mönster på ½ African Flower. Fast hon gör 2 st tillsammans istället för enkla.

Pialinn
2

http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/suuri_kasityo/neulonta_ja_virkkaus/nain_virkkaat_afrikankukan_virkkausmerkit

Beskrivning på en 6-bladig African Flower. Visserligen p finska, men det ritade mönstret är varv för varv

Maelis
2

Har klarat av att göra en african flower! Följde en instruktion på youtube, så den hör inte till Happypotamus-mönstret. Jag är iallafall ett steg närmre att virka en flodhäst och har virkat min första ruta någonsin!

Pialinn
1

Det var duktigt gjort!!!!! Det var väl inte så svårt????

Det har blivit ett litet fel. För att så små "hål" som möjligt måste du virka de 7 stolparna i mellanrummet av 2 stolpar. Kolla den svart pilen. Titta på mönstret i inlägg #12.

Att "hålen" måste vara små, beror på att stoppningen inte ska titta fram.

Jag har virkat med en virknål som är ett ½ nummer mindre av man ska göra enligt banderollen.

avon
1

Jag har virkat en sån flodhäst. Jätteroligt projekt! Jag är ny på virkning, men efter lite trial error så gick det smidigt & lätt.

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

Maelis
1

Stort tack för svar! Jag tror det löser sig när jag plockar fram det riktiga mönstret. Då får jag nog rätt instruktioner. Nu var det bara ett slumpmässigt valt youtubeklipp. Avon, du har inte en bild på din flodhäst?

avon
6

Jodå, här kommer foton. Jag följde bara originalmönstret & det gick som sagt bra. Det finns ju både text & bilder. Jag är faktiskt lite sugen att testa ett annat Heidi Bears mönster smart :)

avon
5

& en annan bild….

Pialinn
1

Guuud, så härlig!  Vilka fina färger du använt

[Yllhilda]
1

#17 Den blev ju jättebra! 😃

Maelis
2

Kul att få se!! Vad fin den blev!

avon
1

Tack alla!! #21 Lycka till med din! Hoppas vi får se det färdiga resultatet sen :)

[JeanetteK]
1

Men oj vilken häftig tråd detta var! Flodhästen är ju underbar!

avon - har du fyllt den med kuddstopp?

pialinn - tack för bra mönsterbild!

Pialinn
1

Det billigaste man kan stopp med är kuddar från IKEA. Jag brukar "använda" dom ett tag så dom inte är så fluffiga. En bakom ryggen eller fler i ett kuddvar o några under kattorna.

Sen brukar jag "filta" vadden mellan händerna om det ska va "tunna korvar" i armar o ben.

[JeanetteK]
1

#24 Bra tips!

[Yllhilda]
0

#24 Smart! 👍

ecirtaeb
3

Kan bara hålla med , ett jätteroligt projekt och den blir ju så underbart söt ! Rekommenderas verkligen . Gjorde denna till min mamma i födelsedagspresent , men känner att jag måste göra en till mig själv också ! :) Dessutom vill jag prova på nallen som Heidi Bears har gjort , med samma teknik . 

Lycka till med era happy's ! Ni kommer inte bli missnöjda . :)

Linapina
1

Vad fina era figurer är och härliga färger. Jag har gjort alla delar till en av hennes elefanter men lyckades montera en ruta fel och blev irriterad och sen blev den liggande. Kanske ska ta tag i den igen :-)

[Yllhilda]
0

#27 Vad mysig! 😍

#28 Ja det tycker jag/vi! 👍

Maelis
1

I lördags kväll kom jag igång på riktigt. Flera fina blommor gjorda och lagom bra koll på hur de ska monteras ihop. Min plan är att vara redo när semestern börjar och sen sätta igång när det finns mer sammanhållen tid. Att göra själva blommorna är jättekul!!

Pialinn
1

Vad roligt att höra att du kommit igång. Ska bli spännande att se färgerna på din "Happy".

Jag gillar oxå blommorna. Har flera projekt på G. Ett som jag väntar på mer garn och ett som jag har problem att få ihop.

Linapina
1

Monterade klart min elefant i går. Men ack så bedrövlig den blev. Det blir ingen bild på den förrän jag gjort om och gjort rätt. Ni andra som monterat era blommor, har ni virkat eller sytt ihop dem? Jag märkte nämligen att min blev väldigt knölig när jag stoppade den och misstänker att det är för att jag dragit åt tråden för hårt när jag sytt. Den blev liksom bubblig på slutet….

Pialinn
1

Tror att virkningen kan har blivit lite för lös.

Jag håller på och monterar och syr ihop blommorna. Tror den ena blir "knölig" pga att jag virkat löst.

Gräshoppa
1

Jag virkar ihop mina blommor. Det blir inte riktigt bra men jag tror det går att ordna om jag drar lite här och där. Har gjort kanske lite mindre än hälften nu…

Linapina
1

Virkningen i sig är ganska fast så det är nog inga problem. Däremot märker jag att de delar som jag monterade i första omgången är jämnare. Jag tror bestämt jag måste gjort lite annorlunda då för det är den sista halvan som är knöligast. Drar mig till minnes att jag räknade väldigt noga så det blev lika många maskor på varje del när jag sydde. Och så tror jag inte jag drog åt tråden så förbaskat hårt. Men det enklaste är att riva upp och börja om även om det tar emot. Tycker inte om att inte få saker bra. Kommer att ångra mig länge om jag inte fixar till det :)

Maelis
1

Kul att det är fler som håller på och virkar Happypotamus(-ar)! Jag verkar ligga efter er alla, men jag vill gärna få tips på hur jag kan undvika svårigheter ni stöter på. Hoppas på fler bilder oxå!

Maelis
1

Nu har jag fått ihop hela första sektionen, dvs rumpan och bakbenen. Jag har provdragit lite i den för att försöka förutspå om den kommer buckla sig. Den verkar kunna sträckas ut jämnt och fint, men jag är ändå lite orolig för hur den ska se ut när det blir dags att stoppa den. Det är så himla roligt, både att virka blommorna och att montera. Att göra blommorna är bäst. Monteringen är bara rolig för att man ser flodhästen växa fram. Jag ska ladda upp bilder sen. Jag har använt alla möjliga färger och monterar med garn i off-white.

Myrrami
1

Vad använder ni för garn och vilken nål använder ni till blommorna?

Själv gillar jag Tilda garn.

Pialinn
1

Tilda fungerar utmärkt. Om du vill virka nåt djur ta en tunnare nål än som står på banderollen och virka ganska hårt.

Myrrami
1

Jag håller på med en väska i blommor och då använder jag 2,5 nålen. Tänkte ge mig på ett djur sen.

Maelis
1

Jag virkar i Tildagarn och med en 2,5-nål. Jag tror det kommer funka bra…

Maelis
1

Så här långt har jag kommit nu!

Pialinn
1

Den ser ut att bli jättehäftig! Läckra färger du använder.

Väntar med spänning på den färdiga "happyn"!

[JeanetteK]
1

#42 Jättesnyggt! Bra jobbat. 🎈

Maelis
1

Nu är den klar! Det som skulle bli sommarens stora projekt blev färdigt på semesterns första dag..! Så går det när man tjuvstartar… Väntar bara på ögonen som ska komma med posten om ett par dagar. Har ni sett Heidi Bears nyaste mönster? En suuuperfin drake.

Pialinn
1

https://www.etsy.com/shop/heidibears

Här syns alla saker Heidi Bears har gjort mönster till

Maelis
0

Jag försöker få med en bild, men det funkar inte just nu…

Maelis
0

Testar igen!

Maelis
4

Varför funkar det att ladda upp bilder ibland och ibland inte..? Ja, ja… Den blev fin i alla fall :-)!

[JeanetteK]
2

Men vad fin den blev! Bra jobbat!! Måste nog försöka mig på en också…

Pialinn
1

JAAAA! Fin blev den.

Du har virkat ihop den?

Maelis
2

Tack! Jag virkade ihop den. Jag tyckte det funkade bra.

[Yllhilda]
0

Den blev jättesöt!

MelindaOhman
2

Jag har precis börjat på min hippo och den ska bli en amerikanare 😃

Mvh Melinda

-Sajtvärd på Virkning.iFokus.se-

Maelis
0

#54 Kul! Jag blir nästan avundsjuk… Men, jag ska göra lite småsaker nu och sen samla kraft till heidi bears drake tror jag!

MelindaOhman
1

#55  😃 jag kommer oxå göra fler av hennes mönster.. de är ju så läckra alla de hon gjort!!

Mvh Melinda

-Sajtvärd på Virkning.iFokus.se-

Myrrami
0

Har ni virkat med join as you go tekniken eller har ni virkad hela blommorna och sen monterat i hop dem?

Pialinn
1

Jag virkar alla blommor först och försöker sen få ihop alla rutorna. På hästen var det inte det lättaste. Hade problem med 4-bladiga, för jag hade inget mönster.

Myrrami
0

Ja jag tycker det andra sättet ser lite krångligt ut men det kanske inte är det när man kommer i gång.

Maelis
1

Jag virkade som sagt. För mig kändes det enklast. Någon annan här fick problem när hon hade virkat lösare än vad hon sen sydde ihop blommorna. Jag fick en fin Happypotamus när jag följde mönstret. Jag har bara virkat sen i februari, så om jag klarade det lär fler klara av det. Om man vill göra fler av Heidi Bears mönster sen så är det ju oxå bra att lära sig join as you go.

avon
1

Jag använde Tilda garn & 2,5 ( tror jag ). Jag virkade ihop eftersom …. Alltså join as go tekniken. Jag skulle vilja göra grodan & dinosaurien också :)