Sticka/virka nötter?
Hej
Jag tänkte att ni kloka här inne kanske kunde hjälpa mig? Jag letar efter antingen en "nötmössa" (som en jordgubbsmössa men som en nöt), diagram på någon form av stickad/virkad 2 dimesionell nöt eller en figur som är en nöt.
Förstahands önskningarna är hasselnöt (ev. med skal) eller valnötter.
Medarbetare på jack russel terrier
Vilken spännande idé!
Jag har kikat runt, men inte hittat något mönster, tyvärr. 🤔 Finns saker som kallas hasselnöt däremot. som den här bilden: http://p6.storage.canalblog.com/62/21/381435/72129626.jpg
Tack för länken :D En granne här tipsade mig om att kolla efter korsstygnsmönster. De är ju uppbyggda på samma sätt som ett stickmönster.
Det är en riktigt snygg hasselnöt!
#2 Korsstygn är snyggt, bra idé! 👍
Tanken var att sticka efter mönstret för korsstygn :)
#4 Jaha, ja men det var ju ännu bättre. 😃
Om du finner det svårt att hitta mönster kan du ta en bild på en nöt, och om du har photoshop eller vet hur man använder det och går på pixlr.com/editor så finns en funktion då du kan "pixelera" bilden. Blir nästan som korsstygn. 😉
Tack för tipset :)

Jag testade på den här sidan. Det svåra är alla färgbyten :(
#8 Det vart ju helbra! 👍 Sen behöver man bara banta ner till färre färger så är man klar att börja!
#9 Hmm, ja. Det är nog det som tar mest tid. Hur många färger har du?
Ingen aning. Jag har inte köpt något garn än.
#11 Vad tänkte du använda för garn? 🙂
Jag ska göra en mössa, men jag funderar på ull då jag verkligen tycker om materialet. Annars får det bli någon form av akryl. Men jag ska sticka (och inte virka).
#13 Ull håller värmen bra, om det var det du tänkte. Akryl tycker jag inte håller värmen lika bra, men tål högre tvättemperaturer. 🙂
Ull är väl det jag skulle vilja använda. Men det beror så mycket på om det finns tillräckligt många färgalternativ på brunt. Annars får det bli akryl.
#15 Om du har 2 olika färger med brunt och vill ha en mellanton och en lite mörkare så går det utmärkt att färga det med te. 🙂
Men frågan är hur många toner jag ska ha?

4-5 bruna och 3 ljusa skulle nog funka.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!