Virkning iFokus

Virkning

Etikettgarn
Läst 1668 ggr
Maelis
0

Hjälp mig välja garn..?

Hej allihop! Jag är lite frustrerad just nu… Jag tog med ett mönster in i en affär och frågade vad jag skulle ha för garn. Blev rekommenderat ett garn och en ny virknål och gick hem och satte mig för att virka. Det hela ska bli en batmanmössa till min ena unge… Det blev en batmanmössa till ungarnas ena docka… Den var på väg att bli pytteliten. Nu har jag repat upp allt, men löftet om att virka den där mössan lär ju inte glömmas bort. Orkar någon titta på länken:

http://www.craftown.com/Kids-Batman-Hat.html

och sen tipsa mig om ett garn och en nålstorlek? Det får gärna gå att köpa över nätet, så att jag kan köpa exakt det ni rekommenderar. Jag litar mer på er än på gubben i garnaffären!

Jag är nybörjare på virkning och just det här verkar just nu vara det svåraste att begripa sig på. Jag skulle bli så oerhört glad om någon kunnig person tog sig tid att hjälpa mig!

VildaVittra
1

Varför inte använda det garn samt nål som du har, men bara fortsätta med ökningarna tills dess att omkretsen är rätt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maelis
0

För att jag tyvärr inte vet hur man gör. Jag är som sagt nybörjare. Jag kan följa ett mönster, men inte göra ändringar i det.

Jag kommer också få virka i en evighet innan mössan är klar om jag använder det garn jag har…

Bortsett från det var det så klart en mycket bra idé!

VildaVittra
1

Alltså, mitt "basmönster" för ökningar ser ut som följande.

Jag virkar 8 maskor runt en magic loop (finns instruktioner att googla) nästa varv virkar jag 2 maskor i varje maska, i varvet därpå 2 i varannan maska, varvet därpå 2 i var tredje maska, nästa varv 2 i var fjärde maska…ser du mönstret? Det är bara att fortsätta att öka mellanrummet mellan ökningarna med en maska per varv. 

varv 1: 8 maskor

varv 2: 16 maskor

varv 3: 24 maskor

varv 4: 32 maskor

varv 5: 40 maskor

osv