Virkning iFokus

Virkning

Etikettgarn
Läst 1668 ggr
Maelis
0

Hjälp mig välja garn..?

Hej allihop! Jag är lite frustrerad just nu… Jag tog med ett mönster in i en affär och frågade vad jag skulle ha för garn. Blev rekommenderat ett garn och en ny virknål och gick hem och satte mig för att virka. Det hela ska bli en batmanmössa till min ena unge… Det blev en batmanmössa till ungarnas ena docka… Den var på väg att bli pytteliten. Nu har jag repat upp allt, men löftet om att virka den där mössan lär ju inte glömmas bort. Orkar någon titta på länken:

http://www.craftown.com/Kids-Batman-Hat.html

och sen tipsa mig om ett garn och en nålstorlek? Det får gärna gå att köpa över nätet, så att jag kan köpa exakt det ni rekommenderar. Jag litar mer på er än på gubben i garnaffären!

Jag är nybörjare på virkning och just det här verkar just nu vara det svåraste att begripa sig på. Jag skulle bli så oerhört glad om någon kunnig person tog sig tid att hjälpa mig!

VildaVittra
1

Varför inte använda det garn samt nål som du har, men bara fortsätta med ökningarna tills dess att omkretsen är rätt?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maelis
0

För att jag tyvärr inte vet hur man gör. Jag är som sagt nybörjare. Jag kan följa ett mönster, men inte göra ändringar i det.

Jag kommer också få virka i en evighet innan mössan är klar om jag använder det garn jag har…

Bortsett från det var det så klart en mycket bra idé!

VildaVittra
1

Alltså, mitt "basmönster" för ökningar ser ut som följande.

Jag virkar 8 maskor runt en magic loop (finns instruktioner att googla) nästa varv virkar jag 2 maskor i varje maska, i varvet därpå 2 i varannan maska, varvet därpå 2 i var tredje maska, nästa varv 2 i var fjärde maska…ser du mönstret? Det är bara att fortsätta att öka mellanrummet mellan ökningarna med en maska per varv. 

varv 1: 8 maskor

varv 2: 16 maskor

varv 3: 24 maskor

varv 4: 32 maskor

varv 5: 40 maskor

osv

Vad för garn och nål har du?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maelis
1

Jag köpte ett garn som heter Viola från garngrossisten (17 maskor på stickor nr 5=10 cm) och en 4,5-virknål.

Är ökningarna ovan till för att göra en platt (ej kupad), rund virkning eller är det för att få till en kupad mössform?

Jag begriper inte hur jag ska få till samma form på mössan, fast större?

Och sen är det det där med att jag kommer få virka i en evighet innan den är klar som gör mig lite tveksam.

Det står att jag borde ha en virknål i storlek I, vilket jag googlat mig fram till är en 5,5 och inte en 4,5 som han sålde på mig.

VildaVittra
1

Den fungerar både till platt och kupad, när man vill ha den kupad gör man bara omkretsen något mindre än huvudets omkrets. 

När man väljer nål, så väljer man efter garnet och inte mönstret, så 4,5 kan vara helt korrekt. 

4,5 är faktiskt en relativt stor nål, även om en nummer 10 med lovikkagarn givetvis går snabbare.

Maelis
0

Ok, då förstår jag lite mer åtminstone… men jag tror tyvärr att det är överkurs för mig just nu. Jag tror inte mössan kommer bli fin till slut, för jag kommer klanta till det på vägen och sen kommer jag inte förstå hur stora öronen ska vara för att få samma proportioner.

Jag förstår att han valde nålen efter garnet, men jag hade ju önskat att han valde nål och garn efter det som stod i mönstret. Om jag får tag på rätt tjocklek på garn så kommer det ju bli rätt helt automatiskt.

Tack för all hjälp! Det blir säkert till nytta i nåt annat projekt längre fram!

Pialinn
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om man önskar en mer kupad form ökar man bara 6 maskor på varje varv. Börja med magisk ring och virka 6 maskor.

Gör ökningarna tills diametern är 17-18 cm. Mät omkretsen för säkerhets skull.Fortsätt utan ökningar tills du ska göra "ögonhålen".

Den högra är ökad med 8 maskor den vänstra med 6.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Lily
1

Viola verkar stämma rätt bra mot det Red Heart garn som anges i mönstret så jag skulle nog prova med en större virknål, t ex 5.5 och sen se till att inte virka för hårt, vilket åtminstone jag hade problem med i början…

Enligt Red Hearts hemsida så ska man virka 12sc x 15r med virknål 5.5 för att få en ruta på 10x10 cm. Så du kan ju göra en provbit och se om det stämmer med ditt garn innan du ger dig på mössan igen. 

Lycka till!

Maelis
1

Tack allihop för svar! Nu vet jag mer om virkning, men jag längtar tills den här batmangrejen är klar och jag får gå tillbaka till amigurumis där storleken inte spelar någon roll!

Jag tog dubbelt garn och en 5,5-nål och nu känns det lovande. kanske vågar lägga upp en bild här när jag är klar!

Tack igen!

Maelis
0

Nu är den klar! Den blev helt ok till slut och sonen gillar den. Jag är glad över att kunna virka amigurumis igen. Här är en bild på resultatet:

Maelis
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden ville inte komma med på mobilen. Nu så… Hoppas jag1

VildaVittra
0

Den blev ju jättefin!

[Yllhilda]
0

#11 Jättefrän! 😃

Pialinn
1

Vad bra att du lyckades! Blev fin!!!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Maelis
1

Tack! Han har haft den hela dagen och den har fått mycket beröm. Det är lite ovant för mig att bli "den som kan virka" i andras ögon. Jag virkade på syslöjden och efter det gjorde jag några grytlappar men även det är kanske tjugo år sen. Sen fick jag plötsligt lust att virka amigurumis för några veckor sen och nu är jag helt fast. Jag har verkligen inte fattat hur kul det är förut.

[Yllhilda]
0

#15 Vad roligt! 🙂

nickiee
1

jätte fin

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1