Virkning iFokus

Virkning

Etikettnybörjare
Läst 1106 ggr
Sanni87
0

Hum, fattar inte..

Jag ska nu för första gången ge mig på att virka efter ett skrivet mönster, på svenska. Har lärt mig virka via youtube och kan bara därför engelska termer. I beskrivningen står det "VARV 1: Virka 1 st i den 4:e lm från nålen, (= 2 st), sedan virkas det 1 st i var och en av de nästa 2 lm, * hoppa över 1 lm, virka 1 st i var och en av de nästa 6 lm *" Min fråga är då, när jag ska hoppa över 1 luftmaska och sen virka en stolpe i maska där efter, blir inte varje varv kortare då när jag inte har en luft maska emellan? Jag startade med 90 maskor och skulle vända för att sedan ha 76 st i maskorna, de har jag nu, men en liten svans på 9 LM , är det vanligt när man gör en tröja?

Sanni87
0
nickiee
1

skumt mönster .tycker du ska fråga drops om hjälp .jag kollade på tröjan ner till å tycker det ser ut som st i varje maska . tröjan va fin

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Sanni87
0

Det får jag nog göra, tack!

Sagolikt
1

Om det blir en svans är det något på tok, så länge man inte gör en hund ;) Nu ska jag inte komma med anklagelser här, men när det händer här brukar det bero på att jag räknat fel någonstans. Det är storlek M du gör? Varför man lägger upp 90 lm och hoppar över lm här och var (och får 76 stolpar) vet jag inte, det måste ha något med designen att göra.
Varv 2-6 virkas med en stolpe i varje stolpe från tidigare varv, så då kommer det att fortsätta vara 76 st och inte minska ytterligare. Men precis som du säger, skulle man göra v2 på samma sätt som v1 skulle den bli smalare och smalare.  Inte så praktiskt.
Jag vet inte om jag hjälpt dig att reda ut någonting eller om det nu kliar ännu mer i skallen, men det ser ut som en fin tröja och vore roligt att följa projektet. :-)

Sanni87
2

Detta förbryllade mig såpass att jag tog med mig arbetet och mönstret och visade en kollega som är duktig på sånt här. Jag lagt upp för många maskor kom vi fram till och att hoppa över en maska här och där är för mönstret :) om jag lyckas få ihop den så lägger jag upp resultatet :)

[Yllhilda]
0

#5 Go Sanni! :)