Utgånget mönsterhäfte för Grandi
Hej, Jag har på en inaktiv blogg hittat denna bild på en virkad spetskrage med picoter som jag skulle vilja göra. Kan själv inte bara genom att se på bilden se hur den är gjord. Efter kontakt med Marks&Kattens så har jag fått veta att mönstret funnits i ett tunt mönsterhäfte för virkgarnet Grandi. Finns det någon här som har mönstret eller som har talang för att 'läsa mönstret' bara genom att titta på bilden (länk nedan). http://karuscha.blogspot.se/2009/05/virkad-spetskrage-med-picoter.html
Ett tips; kolla Tradera. 🙂

Själva bandet är virkat såhär tror jag.
Lägg upp 22 lm.
Varv 1: 1 st i 5:e lm, (= 1st 1lm 1st), *3lm, hoppa över 5 lm. 1 st 1lm 1 st i samma lm* upprepa *-* 2 ggr till.
Varv 2: 4 lm (=1st 1 lm) 1 st i lmb (luftmaskbågen), *3lm, 1st 1lm 1st i lmb* Upprepa *-* 2 ggr till.
Virka varv 2 tills du har önskad längd.
Det är sista varvet med "picoter" som gör att kragen formas.
Fortsättning följer med uddkanten.
Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

På bilden är det 93 varv på bandet. Sen ska man virka stolpar längs med för att sen virka udden. Varje udd består av 7 stolpar med 3 luftmaskor emellan.
Räknar man 13 uddar gånger 7 stolpar blir det 91 stolpar + 1 st i början och slutet.
Mönstret på udden kommer en annan dag.
Tack Pialinn! Jag förstod när jag registrerade mig här att det fanns en massa kunniga, duktiga människor. Bandet har du lyckats med, jag tycker det påminner om ett klassiskt brickband. Spetskanten med picotbågar känns även det bekant från dukar man virkat för länge sedan; men jag har letat igenom gamla mönsterhäften jag själv har för att hitta något liknande samt sökt på nätet både på svenska och engelska utan att riktigt hittat något bra mönster att utgå från. Bågarna liknar de som finns i Bohusrutan och jag antar att man egentligen bara gör ett antal löpmaskbågar och sedan virkar fasta maskor och picoter på nåsta varv och ökar antalet bågar från 1-2-3. Det ser inte jättesvårt ut men jag har inte själv någon talang/förmåga att se och 'knäcka' mönster bara genom att titta på en bild, så jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få. :-)

Med molnigt väder kan jag inte ladda batteriet till datorn. Bor i husbil i Portugal och det ska vara dåligt väder i flera dar, med storm imorgon. Men jag ska göra mönstret på bågarna så fort jag har batteri.

Hade behövt 1 varv till, då jag i ena änden fick trixa till det lite.
Har virkar ett varv med stolpar efter långsidan av bandet. Har 2 lm emellan, men som du ser är garnet och nålen grova, så man kanske behöver 3 lm mellan stolparna om garnet är tunt.
Nästa varv börjar med 3 lm 1 fm 3gr. *Sen 5 lm och 3 lm 1 fm 5 ggr*. Upprepa *-* till slutet av "bandet", fast det ska bara vara 3 luftmaskbågar i slutet.
När man virkar nästa varv gör man 2 lmb och på de 5lm virkas 2 fm 1picot 2 lm 1 picot 2 fm 1 picot och 2 fm. (Jag har bara virkat 1 fm mellan picoterna. Ville inte repa upp!) Sen 4 lmb med 3 lm. I slutet virkas bara 2 lmb.
Fortsättning följer.

Fantastisk Pialinn att du tar dig tid och hjälper mig att få rätsida på mönstret och på ett mycket pedagogiskt sätt dessutom; jag är full av beundran och tacksamhet!!!

Tid har jag hur mycket som helst. Är pensionär och bor i husbil i Sagres Portugal. Är utbildad hemslöjdskonsulent och har undervisat i klädsömnad och vävning. Det jag har svårt för är det skrivna orden!!!! (om nåt skulle bli fel!)
För att gå vidare med beskrivningen.
Varv 3: 3 lm 1 fm 3lm 1fm,~ 5lm 1fm 5lm, *1fm 3lm* 3ggr.~ Upprepa ~-~ och girka 3lm 1fm och 1 st som bildar sista lmb!!!!! Detta gör man för att komma upp i höjden för nästa varv. (Märk att det blev lite fel vid strecket+ring för jag saknade 1 varv på bandet)
Varv 4: 3lm 1fm, om lmbågarna virkas *2fm 1 picot 2fm 1 picot 2 fm 1picot 2 fm, 1fm 3lm 1fm 3lm 1 fm*, Upprepa *-*, sluta med 1 st=lmb.
Varv 5: 5lm 1fm 5lm 1fm 5lm 1fm, 3lm 1fm, osv
Varv 6: , Om lmbågarna virkas *2fm 1 picot 2fm 1 picot 2 fm 1picot 2 fm, om den lilla lmb virkas bara 1fm.
Jag skulle virka bandet så långt jag tror jag behöver, sen lämna ett nystan garn om jag behöver virka längre. Mycket beror på vilket garn och nål du använder, hur många uddar du ska göra.
Likadant skulle jag göra med stolparna efter långsidan. Sen börja med 3lmb om 3lm 1fm och vidare med 5lm…..Då ser du om du behöver fler stolpar.
Vid strecket/pilen längst ner har jag först virkat 2fm om varje stolpe, men det drog inte ihop kragen tillräckligt. Efter pilen är det bara 1fm om stolparna. Det ser mycket bättre ut.

Jag skulle kanske virka picot-raden längst ner på bandet innan jag virkar stolpar och uddar, bara för att få en tillräckligt lång krage.
Glömde säga att det är
2fm
mellan picoterna även där.
Hoppas du har förstått, annars hör av dej.
Jag tror det ska gå bra att förstå beskrivningarna tillsammans med bilderna bara jag sätter igång och börjar virka, men annars återkommer jag :-) När jag först såg kragen så tyckte jag band-delen var något bred; men jag tror ändå jag gör den så till att börja med och ser hur det blir. Tack än en gång för hjälpen; förstår att du måste ha en gedigen yrkeskunskap och erfarenhet när jag sett dina bidrag här på sajten!

Det var riktigt roligt att virka kragen. Synd jag inte har användning av en sådan.
Hoppas du lägger in en bild när du är färdig!