Virkning iFokus

Virkning

Etikettvirka
Läst 2941 ggr
[Yllhilda]
0

Vad tycker ni är svårast..

.. Att virka? 

Är det vissa mönster, storlekar på garnet eller annat? 🙂

leemland
1

Att lära sig virka , haha 🤪

Nja, men att få rätt på de. Vet vilket garn man ska ha, hur man ska läsa/tyda mönster.. 

(är helt nybörjare 😉)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

ThreeStars
1

Masktäthet 🤦‍♂️ Därför virkar jag mer eller mindre alltid på fri hand 😉

VildaVittra
2

Virkbeskrivningar är oftast helt obegripliga. Jag tittar hellre på bilder eller diagram. 

Är det däremot någon som lägger in en virkbeskrivning och jag kan tekniken, så ser jag att det är den. Hjälpte en här på iFokus som inte förstod virkad nålbindning på en sådan beskrivning, så gjorde en video åt henne.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

ThreeStars
1

#3 Virkad nålbindning? Har jag aldrig hört talas om! Har du en länk till den där videon? 🙂

[Yllhilda]
2

För mig är det svåraste också mönstret. Men då inte för att jag inte kan läsa det, utan för att jag måste hålla på att räkna och sånt, vilket inte är så praktiskt när man - som jag - ser film eller hör på talbok samtidigt. 🥵

VildaVittra
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#4 Jajamensan.

Tänk på att den tekniken, liksom äkta nålbindning enbart kan göras åt ett håll, så man virkar inte fram och tillbaka, utan i en tub eller med ökningar/minskningar till en cirkel/fyrkant osv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Yllhilda]
0

#6 Vilken bra video!

VildaVittra
0

#7 Tack! 😊

Önskar bara att jag haft en bättre kamera, så det synts bättre.

ThreeStars
0

#6 Tack! 😃

VildaVittra
3

#9 Ha det så kul. Tekniken är väldigt användbar, då man kan virka en väldigt varm men tunn mössa/vantar osv i entrådigt garn då tekniken gör att det blir väldigt tätt. 

Det är kul att fler vill lära sig, då tekniken är nästan utdöd.

ThreeStars
0

#10 Jag måste verkligen prova att göra något med den tekniken. Kanske ett mellandags-projekt?😉

Lite OT kanske, men jag har i avsikt att på något sätt lära mig vanlig nålbindning också. Jag tycker det färdiga resultatet blir så snyggt!

[Yllhilda]
0

Jag har provat tekniken nu. Jag har bara hunnit 4 rader men det ser redan ut som ett underlägg. 😃

VildaVittra
0

#12 Vad kul! 👍

Svarttusch
1

Jag har svårt för diagram. Försöker lära mig lite  lätt men det är knivigt. Framförallt eftersom man vänder arbetet och därför ändras ju hur man räknar i diagrammet :P

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[MyCassie]
1

Barbie kläder. Riktigt pillergöra.

[Yllhilda]
0

#15 Det kan jag tänka. 😮

Har du förresten bild på några färdiga kläder? 🙂

[MyCassie]
0

#16 Jodå men ingen tillgång till dator just nu, skriver från mobil.

[Yllhilda]
0

#17 Vackra, intressanta alster uppskattas alltid, men ingen brådska för all del. 🙂

[MyCassie]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu hade jag en bild på mobilen då jag la upp den på fb ett tag sen. En simpel kjol jag virkat ihop utan mall lite fort, gick på egen fantasi. Lite skavanker här och var men den var inte så noga med. Den ska ha ett svart midjesnöre som spänns åt baktill men på denna bild är den inte installerad.

[Yllhilda]
0

#19 Stilrent med svart och vitt. Lite chanel över det hela.👍

[Joanna76]
0

Att få min masktäthet att överensstämma med mönstrets masktäthet när jag använder den storlek på virknål som rekommenderas. Hur löst jag än virkar får jag alltid gå upp i nålstorlek 😡

VildaVittra
0

#21 Det kan vara att du virar garnet för hårt på nystanet. Det gör nämligen jag. 😃

[Yllhilda]
0

#22 Kan det verkligen ändra saken så mycket? 😮 I så fall förstår jag varför vissa saker blivit lite som de blivit för mig.

VildaVittra
0

#23 Jupps, för sedan "fluffar" garnet upp sig och virkningen krymper mysteriskt.

[Yllhilda]
0

#24 Rätt praktiskt ändå om man vill ha något som är just supertätt. ☝️

[Joanna76]
0

Det gäller väl bara nystan man virar själv? Jag gör det nästan aldrig. Och köpta nystan är ju ganska löst virade. Jag virkar helt enkelt för tight. Kan också ha något med mitt virksätt att göra. Jag tror att mitt sätt är hyfsat unikt 😃. Den kom till när en envis syslöjdsfröken tvingade en vänsterhänt 9-åring att lära sig virka med höger handen.

[Yllhilda]
0

#26 Vad blev det för stil? 🙂 Är själv vänsterhänt, så vill gärna veta mer.

[Joanna76]
0

#27 En skum stil hihihi. Svårt att beskriva i ord men dels håller jag virknålen på ett konstigt sätt (jag är dock van)och dels så blir mina virkningar ut och in när jag virkar utan att avsluta varven (tex när man virkar en boll edyl). Alltså, det som alla andra har på utsidan vid rundvirkning hamnar på insidan hos mig. Inga problem med det i för sig, man kan alltid vända virkningen ut och in. 😃

[Yllhilda]
0

#28 Ja huvudsaken det funkar. 😛

theoneissa
0

Jag tycker också att det är svårt att virka efter diagram. Tycker även att det är svårt att virka med efftektgarner :)

[Joanna76]
0

#30 Effektgarner (typ pälsgarner) har jag testat en gång när jag skulle virka hår till en amigurumi. Aldrig mer! Det tog för alltid att göra den eftersom man ska virka bara med garnet och inte pälsen. Bläää. Men fint blev det.

[Yllhilda]
0

#31 Jag provade också pälsgarn. Vilket elände att riva upp. Det gick helt enkelt inte, så nu ligger en liten ömklig, lurvig rektangel utan hopp om framtiden i en låda. 😭

Cathclaws
0

Att hålla mig till mönster. Jag tittar ofta på teve eller sitter och "rensar huvudet" när jag virkar, så att hålla mig till mönster tycker jag är svårt. 

Sen kan jag inte få mina försök till mormorsrutor att bli bra, trots att jag övar och övar och övar. Missnöjd med det eftersom jag tycker de är så himla fina!!

[Yllhilda]
0

#33 Ge inte upp! En dag kommer du ha skapat den perfekta mormorsrutan! 👍

VildaVittra
0

#33 Vänder du arbetet varje varv så du virkar tillbaka åt det håll du kom ifrån?