Mössa - hjälp!
Finns det någon som är duktig på olika virktekniker och kan hjälpa mig att lära mig det här mönstret? http://www.flickr.com/photos/cocoondesigns/4619899171/lightbox/
Jag är nybörjare och behöver lite hjälp steg för steg. Uppskattar bilder som hjälp på traven:) Tack.
Kära nån. Vad häftig!
Jag har två teorier om hur den kan ha gjorts.
1, Virkades med stolpar i en färg första varvet, sen ett varv till fast med några fler stolpar i samma maska så den blir lite bredare och kan därmed fällas utåt. Sedan ett varv av annan färg ovanpå första raden, och så fortsätter det.
Men jag tror mest på denna teori;
2, En basmössa virkas i toppluvestuk för att sedan få rad efter rad med blandade färger som antingen virkas direkt i luvan eller som sys på efter att de virkats.
Ja, min teori är också att man först virkat en basmössa, kanske i filéteknik, vilken man sedan virkat stolpvarv på. Man kanske kunde testa en liten variant för att se om det fungerar. Ska det vara stolpar, dubbelstolpar, ett eller två varv?
Häftig mössa i alla fall.
Testade lite. Jag virkade först en basmössa med fastmaskor med nedtag i den bakre maskbågen. Efteråt virkade jag ränder, 2 varv fastmaskor i de främre maskbågarna.
På bilderna av den randiga mössan verkar ränderna vara gjorda åt olika håll, virkad med antingen spetsen neråt eller öppningen neråt. Man har också bytt färg och använt olika färg i varje rand. Jag vände mitt arbete en gång, efter orange.
Min blev för jämn och jag ökade inte heller, man ska nog låta ränderna stå ut lite mer än på min mössa. Jag gjorde ränder på varje varv, det blev lite trångt efter ett tag. Man ska nog hoppa över några varv och i stället virka fler varv på varje rand. Blev det snurrigt?
Det fina med förlagan är ju att den inte ser stram ut, lite som en trasmatta kanske. 🙂
Wow va häftig!!! 😛
Mvh Melinda
-Sajtvärd på Virkning.iFokus.se-