Annons:
Etiketthjälp
Läst 905 ggr
[Joanna76]
1/5/14, 11:43 PM

Förstår inte detta...hjälp?

I denna beskrivning på vantar från Järbo finns det en rad i början som jag inte riktigt begriper:

Lägg upp 27(31)35 lm ganska löst. Vänd avigsidan upp, börja i 2:a lm från nålen, virka 1 sm i var m om bakre maskbågen (bakre mbg) = 26(30)34 sm.

Kan någon vänlig själ förklara för mig denna rad? Vad är avigsidan på en lm kedja? Och bakre maskbågen på en lm kedja, vad är det? 🤔

Annons:
GBPe
1/6/14, 9:13 AM
#1

I vanliga fall brukar man ju virka tillbaka på samma sida som man är efter man lagt upp lm. Det är rätan. Nu ska du vända och virka i bara den luftmaskdelen som är bakåt. Inte lätt att förklara som du ser. Du får fråga igen.

Pialinn
1/7/14, 12:45 PM
#2

Att du ska vända arbetet är för att det blir en "snyggare" kant.

Virkar man som "vanligt" kan man alltid virka ett varv fm om kanten om man inte tycker den blir snygg när vanten är klar..

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Joanna76]
1/8/14, 9:37 PM
#3

Hmmmm, jag är inte hundra på att jag förstår helt. Antingen så mailar jag Järbo och frågar eller så besöker jag min lokala garnbutik dom kanske förstår mer än jag.

Tack GBPe och Pialinn för hjälpen 🌺

nickiee
2/15/14, 7:51 AM
#4

om jag förstår det rätt så är det så här .

du virkar något av dom antalet lm som du skrev där .

sen när du ska virka v1. så vänder man ju arbetet och i vanliga fall ska man ju virka igenom båda bågarna ,men nu ska du bara ta den bakre bågen

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Pialinn
2/15/14, 12:25 PM
#5

På vantarna från Järbo ska du virka i den lilla tråd som finns på baksidan av luftmaskorna. Blir hur snyggt som helst om man t.ex virkar en grytlapp. Man behöver inte virka en kant runt grytlappen.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Joanna76]
2/15/14, 11:16 PM
#6

#5 Tack Pialinn. Jag använde inte detta mönster utan ett annat (som jag visat upp här, ett par rosa vantar). Där skulle man göra likadant och efter massa funderande kom jag på det. 

Märkte dock en rolig sak, om man virka första fm-raden som du skriver så kommer maskorna på alla följande varv att ligga precis ovanpå varandra och inte förskjutet som det brukar vid rundvirkning.

Annons:
Upp till toppen
Annons: