Annons:
Etiketthjälp
Läst 1015 ggr
Cathclaws
2013-10-26 10:03

"Gauge"-problem och bebis-vante fråga

Hej Alla Virkande vänner!😎

Det är så att jag fyndade 17nystan garn(Svarta fåret Home Sweet Home), 8 av en färg och 9 av en. På "flärpen" står det

  • 100g-55m
  • 10m=10cm
  • Stickor 8

Nu undrar jag; hur 17 räknar jag ut hur långt det räcker om jag vill virka en pläd??? 🤔 En enkel sådan, kanske fastmaskor i bakre bågen för att få lite ränder och struktur.

Men som sagt: HUR räknar jag ut hur bred och lång jag kan göra den? Jag skulle vilja göra den runt 115x150cm om det går(eller större om det går). Någon som vet hur jag ska räkna eller som till och med kan räkna ut det åt mig??

Sen till en roligare fråga: har fått förfrågan att sticka ett par vantar till en 8månaders knodd ❤️Visst behöver jag inte sticka några tummar utan bara som små "tuber"? Mamman vill gärna ha de fodrade, ska jag använda fleece eller småbitar av softshell som jag har hemma? Vad tycker Ni?Vi har inte bestämt pris, men vad tycker ni är rimligt? 100kr? 150kr? Mer? Mindre?

Hoppas Ni kan hjälpa mig med en eller båda frågorna, skulle bli så tacksam!🙂

Hälsningar,

Katarina

Annons:
Svarttusch
2013-10-26 15:07
#1

Det lättaste tycker jag är att göra luftmaskor så bred (eller lång beroende på vilket håll du vikar åt) du vill ha filten. Kontrollera därför mönstret om det är viktigt att antalet är delbart på 2 eller 3 vilket det kan vara i t. ex mormorsränder. (Skulle jag göra en till pläd skulle jag nog göra med mormorsrutor, då är det ju bara att tänka på att göra lika många varv)

Till så små barn behövs ingen tumme nej :) Priset kan jag inte hjälpa dig med :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

[Yllhilda]
2013-10-26 19:22
#2

Jag håller med föregående talare. 

Vad gäller priset beror det nog på hur mycket du vill gå plus utöver materialets kostnad. Låt oss säga att materialet gick på 60 kr och du gärna vill bli kompenserad för tiden du lagt ner (om det tog länge) kan du kanske lägga till så det blir en jämn hundring. Kanske tog det en timme och du gjorde det mer för glädjen än för att 'göra business'. 

Det är helt upp till dig vad som känns bäst. 🙂

Upp till toppen
Annons: