Annons:
Etikettgarn
Läst 1263 ggr
Sjuttan
8/4/19, 4:19 PM

Virka av bast?

Har någon här använt bast att virka med? Jag skulle kunna tänka mig att virka en solhatt i detta material. Det borde bli lättare och luftigare än bomullsgarn. Men - finns det att köpa och är priset överkomligt?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Sindri
8/4/19, 4:28 PM
#1

Intressant, kollade på nätet, men i Sverige verkar det inte slagit an. Kommer en del träffar på tyska

https://www.facebook.com/wollwind/photos/a.194390860734433/465682480271935/?type=1&theater

Men jag tycker du skall fråga hos garnaffärer och garnsäljare på nätet.

Sjuttan
8/4/19, 5:30 PM
#2

#1 Så trevlig länk! Har själv letat på nätet en stund. Upptäckte att Granngården har förpackningar på 50 g till reapris nu, ca 15:- Inte lätt att veta förstås hur långt 50 g räcker. Kanske ger mig på att testa?

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Eda
8/4/19, 5:31 PM
#3

Järbo har ett garn i 100% träfiber, som passar stickor och virknål 5 – 5½, som säljs bl.a. av Slöjd-detaljer. Panduro säljer naturbast, men jag vet inte om det är rätt sort för de föreslår att det skall vara till krans- och adventdekor. Flera tyska firmor har bastgarn googla ”Bast zum häkeln”

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Sjuttan
8/4/19, 5:47 PM
#4

#3 . Oj då - det finns både här och där utan att njag haft en aning om det. Tack. Börjar nog med att kolla Granngårdens när jag far in till stan, nästa gång. Ska även skaffa bambupinnar att binda upp växter med.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
8/4/19, 6:13 PM
#5

Har just kollat träfibergarnet. Himla snyggt! Men priset hm 35 gram kostar 72 kronor. Det lär svida i plånboken.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sjuttan
8/29/19, 4:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Tror det funkar! Var in på Granngården som hade 50gramsförpackningar med naturbast. Köpte två förpackningar. Men det såg inte särskilt lovande ut. När jag öppnat en förpackning såg det ännu mindre lovande ut. Men har idag börjat knyta ihop basttåtarna och provat att virka tror nu att det går! Det vore rysligt skönt med en solhatt som är sval och luftig.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Annons:
Sindri
8/29/19, 5:26 PM
#7

Men vad kul! Vad tufft att du vågade dig på det. Visa när hatten är klar sen. 🙂

Sjuttan
9/2/19, 3:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Har virkat en vit i bomullsgarn för några år sedan. Har dock inte trivts i den eftersom den känns lite varm o lite tung. Ska bli kul att se hur basten funkar. Svårare att virka med än jag trodde. Den varierar så enormt i grovlek, från ca 6-7 mm till sytrådsgrovlek. Har nu kommit på att jag vill prova att färga lite av basten. Ska köpa råa rödbetor när jag kommer till stan' och se om det koka lite bast med rödbetor. Kanske infoga några rosa ränder eller fält. Ganska kul att experimentera.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Sindri
9/2/19, 5:58 PM
#9

Rolig idé.

Upp till toppen
Annons: