Annons:
Etikettvirka
Läst 1233 ggr
Christina66
2017-09-06 14:39

Mormorsruta

Hej!
Håller på med att virka en stor mormorsruta som ska bli en pläd.Har stött på lite problem med att rutan drar sig och hoppas någon här kan komma med tips. Jag virkar i akrylgarn och har nål 2 eftersom jag virkar ganska löst. Är det för tight virkat eller varför drar den snett, någon som vet ? Den vill bubbla sig lite också.

Ska jag kanske pröva med nål 3 ? eller vad tror ni ? Jag har också 3 lm mellan st-grupperna kanske jag ska ändra lite där också ? Får kanske pröva mig fram.
Garnet är för stickor nr 4 och det står inget om virknål, antagligen för att det här garnet avsett för stickning, egentligen.

Tack på förhand om någon kan och vill komma med tips till mig.  Mvh Christina

Annons:
parsley
2017-09-06 14:57
#1

Jag funderar på om du missat någon stolpgrupp någonstans och att det är därför arbetet drar sig. Kan du kolla varv för varv hur det ser ut. Har du missat någon stolpgrupp eller gjort fel i ett hörn så kan det göra att arbetet drar sig.  Då är det bara att repa upp och rätta felet. 

När jag gjorde en monsterruta, dvs en väldigt stor mormorsruta, så hade jag 3 luftmaskor mellan varje stolpgrupp för att ha lite marginal när jag spände ut och blockade den. Gör jag mindre mormorsrutor så har jag 3 lm mellan stolpgrupperna i hörnen och 1 mellan de andra. Tror inte du använder för liten virknål. Jag tycker det ser bra ut förutom att det drar sig. Hittar du inget fel så kan du fukta rutan och nåla upp den och låta den torka och se om den blir jämn.

Namiko
2017-09-06 15:01
#2

Mina mormorsrutor drar sig också, jag drar till dom för hand så brukar det fixa till sig. Det blir ju mer tydligt ju större ruta man gör, mina är bara 7 varv så det hinner inte vrida sig så mycket även om det är märkbart. I annat fall så borde det fixa till sig om du fuktar och blockar rutan.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Christina66
2017-09-09 15:44
#3

Hej !

Tack för era tips. Nej, jag hittar inte något fel med st-grupper men lika bra att börja om från början tänkte jag och gjorde så. Jag har testat att byta nål och då blir i och för sig, arbetet lösare och större.
Får se hur jag gör, kanske det får bli en pläd som lite "luftigare" än jag tänkt.
Jag märker redan efter några varv att den blir mer lätt att dra i och på så vis lite mindre sned.

Pialinn
2017-09-10 11:16
#4

Tror att man virkar ett varv, och när man börjar på nästa varv, virkar man "från avigan". Man virkar de tre lm och vänder arbetet. Troligtvis har jag läst det någonstans.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: