Annons:
Etikettvirka
Läst 897 ggr
lavega
2017-05-17 05:18

Virknålar

Vad för sorts virknål använder ni och var har ni köpt dem?

Annons:
Emo
2017-05-17 06:07
#1

Det beror på tjockleken på garnet. Virkar man en hel del har man många olika virknålar inköpta på flera ställen.

Det står 12 på den längst till vänster och 7 på den längst till höger.

Problem att ladda upp bilden, men den skulle visa den tunna som används om tråden är av sytrådstjocklek och den längst till höger använder jag till att virka mattor av matt-trasor av tyg.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Maria
2017-05-17 07:22
#2

Loppisar brukar ha en massa virknålar och stickor till bra pris.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Choklad
2017-05-17 09:41
#3

Jag fick en "ficka" -förvaring för virknålar av min svärdotter, i den fanns det virknålar från  liten storlek till stor,  och sedan många år tillbaka har jag några stålvirknålar som är väldigt tunna. Jag tror att jag nästan har för alla  garntjocklekar,  Jag vill ha den allra  grövsta tjockleken också, min grövsta är 10 mm och min tunnaste är 12 mm. Konstigt  numrerings-sätt på dem 🤔

Någon virknål har jag kvar sedan jag var tonåring

U R us

Emo
2017-05-17 10:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Nytt försök

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

lavega
2017-05-18 06:15
#5

Har köpt några på nätet och de ser så bra ut men när jag får hem dem så kan själva huvudet, kroken likna mer en rund boll än en krok och då går det ju inte att få med sig garnet. Loppis ska jag pröva!!! Några att rekomdera? Typ i Malmö el Skåne? Ingen bra sida på nätet att rekomdera?

DesK
2017-05-18 08:10
#6

Om du har Facebook, så finns det många lokala säljgrupper, bara att leta på någon ort i din närhet. Sedan finns det också ett antal olika handarbetsgrupper.  Röda korset eller Emmaus har säkert någon butik i Malmö 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Choklad
2017-05-18 10:14
#7

På röda korset  och andra secondhandbutiker brukar man nästan alltid ha virknålar eller stickor och garn också.

U R us

Pialinn
2017-05-20 11:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Att numreringarna är "konstiga" beror på att förr använde man Boye virknålar till tunna garner. Dom numrerade från 0 och uppåt. Där 15 är den tunnaste jag har. Numera är de flesta virknålar märkta med mm. Utom de amerikanska som har bokstäver. På bilden syns en Boye nr 15 bredvid en 3,5mm. Tunna virknålar användes bl.a att laga sidenstrumpor med när det gått en maska. Och att virka spetsar o dukar. Numera är det svårt att hitta så tunna garner, så folk virkar med sytråd.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

lavega
2017-05-27 10:20
#9

Tack för era svar!

[klara325]
2017-07-03 23:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Dessa är billiga och bra! Sköna att hålla i! 
Från hobbii.se :)

Upp till toppen
Annons: