Annons:
Etikettnybörjare
Läst 10496 ggr
Maria
2016-09-07 16:03

Virka strumpor

Jag kan sticka en del t.om mönster men det är totalstopp med att sticka strumpor när jag kommer till hälen. Då fattar jag ingenting.

Därför undrar jag om det är någon som försökt sig på att virka strumpor eller har någon bra beskrivning.

Jag tycker att virkbeskrivningar är lättare att följa än stickning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sagolikt
2016-09-07 16:11
#1

Järbo Garn publicerade nyligen ett mönster på virkade strumpor. Mönstret finns här och ett särskilt inlägg om hälen här.

Är det sättet att skriva på som gör att du tycker att det är lättare att följa virkbeskrivningar? Det skiljer sig en hel del åt om man jämför klassiska garnföretagsmönster och moderna mönster av fristående designers, där man inspirerats mer av hur det skrivs på engelska.

Den enklaste hälen att sticka tror jag är istickshäl. Då stickar man skaftet och sedan hälften av maskorna på en extra tråd och sedan trådens maskor med det vanliga garnet, och fortsätter foten ut med tån. Då får man en tub med ett hål (som hålls ihop av extragarnet) för hälen. När man är klar med allt annat plockar man upp maskorna från extragarnet, drar bort det och stickar hälen med minskningar på samma sätt som en tå. Jag ska se om jag hittar någon beskrivning som du kan titta på som förklarar bättre än mig. :) Man borde ju kunna göra på samma sätt med virkade strumpor och då slipper man ju dessutom extragarnet.

Maria
2016-09-07 16:17
#2

Jag stickade mycket för 25-30 år sedan när sonen var liten. Då blev det mycket tröjor och även med både färgmönster och olika sticksätt.

Jag vet inte varför jag fattar virkbeskrivningar bättre faktiskt😃

Jag har provat att sticka strumpor med 4 stickor som det brukar vara men det blir totalstopp varje gång så jag har gett upp.

Tack för bra länkar med bilder och allt. Det ska väl t.om jag klara av.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Herveaux
2016-09-07 16:22
#3

Om engelska (amerikanska termer) går bra så lyckades jag virka ett par sockor efter detta mönster:
Del 1 https://www.youtube.com/watch?v=JFqAkJ1PxaY
Del 2 https://www.youtube.com/watch?v=Fl0sjeUUiyo


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maria
2016-09-07 16:24
#4

#3 Tack. Jag ska kolla detta också🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sagolikt
2016-09-07 16:40
#5

Jag brukar sticka strumpor med rundsticka. I USA använder man ofta två korta rundstickor men i Sverige tror jag att det är vanligare med en lång (typ 100 cm) rundsticka som man drar ut en ögla på. Det kallas magic loop. Ursäkta att jag tjatar om stickning. Jag gillar verkligen både stickning och virkning men tycker nog att det förstnämnda passar bättre till just strumpor (blir inte virkade strumpor hårda?). Ett exempel på mönster på strumpor med istickhäl som jag skrev om i inlägg 1 hittar du här. Men nu lämnar vi den diskussionen, det var ju virkade du frågade efter!

Här hittade jag en beskrivning på virkade tofflor (förlåt, kalltärer). De såg mysiga ut! Här finns virkade raketsockor.

Agafia
2016-09-13 09:34
#6

#0 . Hahahaha precis , sticka strumpor med fem stickor slutar alltid med att jag har 3-4 stickor i ena handen ( glömt byta sticka ! ) så virkade kanske är något för mig 🤔

Annons:
Maria
2016-09-13 09:36
#7

#6 Ja precis. 5 stickor är det ju totalt. Det blir för mycket haha😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pialinn
2016-09-23 14:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Maria! Man kan sticka strumpor med 4 stickor. Dela maskantalet med 3. Ibland blir det 4 maskor mer på en sticka om man stickar 2/2 resår.  Det "vipplar" inte så mycket heller  med bara 4 stickor.

Här har jag förklarat hur man stickar en bandhäl, vilken är den lättaste att sticka.

http://textilhantverk.ifokus.se/discussions/4d714539b9cb46223905afbc-sticka-hal?participating-12

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
2016-09-23 18:35
#9

http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7679&cid=12

Här finns ett mönster på virkade sockor. Har inte läst igenom det så jag vet inte om det är lätt. Men jag tyckte de var snygga

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: