Annons:
Etikettnybörjare
Läst 1337 ggr
Carvecomp
2016-05-30 10:42

Hjälp med att läsa mönster!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Jag behöver hjälp att läsa ett mönster. Jag trodde jag kunde läsa mönster någorlunda men detta mönster fattar inte ens hur jag sa börja och tycker inte nått stämmer ihop alls.. 😟

Kan lixom inte koppla ihop beskrivningen till diagrambilden. Testade att bara börja virka från textbeskrivingen men det blev inget vettigt alls…

Siffrorna som är utmärka i diagrammet A.1, 1-5 är det varv 1-5 som det menas? 

Vad betyder "1 3 dst i m under" ?  …dubbelstolpe i maskan under förstår jag.

"Virka 7 lm (= 1 3-dst + 1 lm)" vad menar de här?

Jag tror jag skulle förstå om jag bara kom igång men just nu fattar jag INGENTING!? 

Hjälp!🤔

Detta är mönstret jag använder: http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=7095&cid=12

Annons:
DiamondIce
2016-05-30 11:12
#1

Är inte drops underbara? 😃 Jag förstår inte riktigt vad de menar heller, men av erfarenhet så skulle jag säga du antingen kan gå efter texten och samtidigt kolla på bilden av sjalen (inte diagrammet, utan bilden på när den är färdig) för att försöka lista ut hur den är gjord, eller så ser du om du hittar någon som gjort den på ravelry eller kanske en blogg? Så kan du se om de har skrivit några anteckningar som gör det lättare att förstå den 🙂

"Virka 7 lm (= 1 3-dst + 1 lm)" Det betyder i alla fall att de sju lösmaskorna du virkar motsvaras av 1st 3-dubbelstolpe och en lösmaska 🙂

DiamondIce
2016-05-30 11:27
#2

Ska försöka hjälpa lite till: 

Första varvet ska, enligt diagrammet, virkas så här:

9 lösmaskor, 1 dubbelstolpe i första lösmaskan/lösmaskan längst bort från nålen, 4 lösmaskor, 1 dubbelstolpe i samma lösmaska som den förra dubbelstolpen, 4 lösmaskor, 1 dubbelstolpe i samma lösmaska som den förra dubbelstolpen, 4 lösmaskor, 1 dubbelstolpe i samma lösmaska som den förra dubbelstolpen, 1 lösmaska, 1 tredubbelstolpe. På diagrammet har dom dock skrivit på ett så sätt att det ser ut som att det bara är tre lösmaskor i början, men det ska vara 9 vad jag förstår det som Glad

Nästa varv: 

9 lösmaskor, 7st dubbelstolpar som virkas i lösmaskbågen mellan dubbelstolparna på föregående varv (alltså inte i maskorna, utan runt om dem), 2 lösmaskor, 1 dubbelstolpe som virkas om lösmaskabågen, 2 lösmaskor, 7st dubbelstolpar som virkas i lösmaskbågen mellan dubbelstolparna på föregående varv, 2 lösmaskor, 1 tredubbelstolpe.

Går det att förstå? Glad

Pialinn
2016-05-30 11:58
#3

lm=luftmaskor

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

DiamondIce
2016-05-30 12:45
#4

Ska förstås stå luftmaskor och inte lösmaskor, jag kallar det så efter som det är så min mormor kallar dem, och hon lärde mig att virka 😞

Pialinn
2016-05-31 09:23
#5

Visst förstår jag att du menar luftmaskor, men ska man lära andra bör man nog kalla saken vid sitt rätta namn.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

DiamondIce
2016-05-31 09:58
#6

Nu skrev hon ju att hon redan kan virka, så jag tror säkert att hon förstår i alla fall 🙂

Annons:
Carvecomp
2016-06-01 09:54
#7

Tack för svar! 

Haha jag reflekterade inte över lösmaskorna utan tog det som luftmaskor 😉

Jag måste erkänna att jag känner mig dum…  Satte mig ner och försökte förstå det du skrivit och fattar inte det heller 🤦‍♂️

Du skriver att enligt diagrammet ska det först virkas 9 lm (till att börja med så ser jag inte dessa 9 lm på raken, eller vart de skulle kunna vara) Vart börjar man läsa av diagrammet och hur läses det av? Kanske jag missförstått? Vart är första varvet i diagrammet?

Sen efter 9 lm, 1 stolpe i första lm längst bort från nålen… Då blir det väl en ring?

Det är första gången jag virkar efter diagram men har stickat efter enkla diagram tidigare utan problem. Men just nu känner jag mig trög!

DiamondIce
2016-06-01 10:36
#8

Nej, på diagrammet ser det ju ut som att det ska vara tre luftmaskor 😃 Men när jag läste texten så uppfattade jag det som att det borde bli nio, eller möjligtvis åtta luftmaskor. Om du kollar på diagrammet så finns det en maska som ser uut lite som ett riskor, och har en etta under sig. Innan den är det ett litet sträck, och det är det sträcker som är den första luftmaskan.

Jo, det kan se ut lite som en ring efter första stolpen, men kanten kommer få en mer rak form under andra varvet (fick det när jag provvirkade i alla fall). Och alla andra stolpar under det här varvet kommer att fästas i samma luftmaska, så i slutet av varvet borde det se ut mer som en halvcirkel. Själva mönstret som syns på bilden av den färdiga sjalen tar inte riktigt fart före det andra/tredje varvet.

Upp till toppen
Annons: