Annons:
Etikettnybörjare
Läst 998 ggr
Carvecomp
12/21/15, 6:25 PM

Hjälp att läsa mönster!

Jag sitter och övar för att virka denna filt: http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=3317&cid=12

Men har kört fast redan på varv 2…

Först efter att jag gjort en ring med 5 maskor och virkat varv 1 är allting knöligt och bara konstigt… Känns inte alls som början till en ruta men jag har inte virkat så många rutor tidigare (bara vanliga enkla fyrkantiga) kanske det rätar ut sig sedan?

Sedan där jag kör fast och behöver hjälp…

varv 2: 3 lm + 2 st i samma m, * 1 st om lm-bågen, 3 st i st *, upprepa *-* totalt 5 ggr, avsluta med 1 st i sista lm-bågen och 1 sm i 3:e lm i början på v (= totalt 24 st). 

Jag förstår inte: 1 st om lm-bågen, 3 st i st???

Har aldrig läst "om lm-bågen" tidigare och vad betyder "st i st"?

Jag skulle bli jätteglad om någon kan förklara det jag inte förstår! :)

Annons:
Perly
12/21/15, 6:37 PM
#1

Stolpen ska vara i/runt luftmaskbågarna som du gjorde i tidigare varv (där det stod "2ml" och sedan ska de tre stolparna vara i dubbelstolpen från tidigare varv om jag förstår det hela rätt, men lite rörigt skrivet och hade nog inte skadat om de kompletterat med en video :)

Alltid Oavsett

Carvecomp
12/21/15, 6:55 PM
#2

Alltså en stolpe genom alla luftmaskor i bågen? Nä jag tror inte jag förstod just detta…😛

Och sedan tre stolpar i samma maska (den ovanpå dubbelstolpen från tidigare varv)? 

Tack för svar, jag blir tokig här :)

Carvecomp
12/21/15, 6:58 PM
#3

Och jag undrar även det som står precis innan:

varv 2: 3 lm + 2 st i samma m

Då gjorde jag 3 luftaskor men är eg osäker på vart de 2 stolparna ska sitta, i början i först luftmaskan eller i sista luftmaskan?

Perly
12/21/15, 7:28 PM
#4

#1 De två stolparna i "3 lm + 2 st i samma m" ska vara i hållet som blivit innan de två första dubbelstolparna i föregående varv som jag förstår det

#2 En enda stolpe där du hämtar garnet i hålet som uppstått istället för i själva maskbågen (som när man virkar mormorsrutor om du gjort det någon gång), 

"Och sedan tre stolpar i samma maska (den ovanpå dubbelstolpen från tidigare varv)" precis 🙂

Alltid Oavsett

Carvecomp
12/22/15, 1:05 AM
#5

Nu har äntligen poletten trillat ner! Tack för hjälpen, ha fått virka några stycken innan det blev rätt :) Svårt att virka med så tjock nål!

Perly
12/22/15, 10:43 AM
#6

Hehe det är inte alltid så lätt, skönt att det klarnade till slut :)

Alltid Oavsett

Annons:
Upp till toppen
Annons: