Annons:
Etikettnybörjare
Läst 3851 ggr
Odd
2015-12-08 13:08

Hur läser man mönster?

Hej allesammans!

Jag har nyligen börjat lära mig att sticka och virka igen (höll på lite med det när jag var barn) och tycker att det går helt okej! Har inga större problem med att göra de själva maskorna eller olika tekniker, men jag har en tendens att räkna fel och inte börja/sluta i rätt maska, just när det gäller virkning.

Det skapar tyvärr större problem när jag försöker läsa mönster, eftersom jag har ingen aning om vilken maska de pratar om! Jag skulle jättegärna vilja virka den Här muggvärmaren till en kompis, men det hon skriver säger mig tyvärr inte särskilt mycket 😕

Har tittat på olika youtube videos och försökt läsa mig till olika tutorials men inte lyckats hitta någon som jag tycker är särskilt bra, så jag tänkte fråga här inne om någon har en bra länk som förklarar bra både visuellt och i text/tal, eller om någon har några egna tips att komma med?

Engelska eller svenska spelar ingen större roll, men om ni har en översättningslistar för de olika förkortningarna vore det väldigt uppskattat!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Herveaux
2015-12-08 15:35
#1

Vart i mönstret är det du kör fast?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Odd
2015-12-08 16:15
#2

Jag tror faktiskt att jag har listat ut det mesta nu! Förkortningstråden här på sajten hjälpte verkligen 😃

Fortsatte även att söka på youtube tutorials och google och insåg att jag glömmer nästan hela tiden att göra en luftmaska när jag byter varv, så jag är mer uppmärksam på det nu!

Jag är fortfarande inte helt säker på om jag räknar rätt dock. Låt oss säga att jag har gjort ett varv, gjort en luftmask, vänder på arbetet och börjar virka fasta maskor. Då räknar jag luftmaskan som 1 maska, hoppar över den första maskan på det föregående varvet, börjar virka i den andra maskan och räkar den fastmaskan som 2. 

D.v.s ett varv på 15 maskor räknas så här : 1 luftmaska, 14 fasta maskor?

När det gäller mönstret på muggvärmaren är jag lite osäker på hur jag ska byta färg. Jag har redan gjort färdigt "kroppen" med den bruna tråden och ska börja med den vita, ska jag då klippa av och fästa den bruna tråden, sen med en helt ny vit tråd, fästa den i själva "kroppen" och virka vidare som vanligt? Eller knyta fast den vita tråden i den bruna och sedan börja virka?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Herveaux
2015-12-08 16:49
#3

Härligt att det lossnade! 🙂

Luftmaskan som man gör när man vänder, räknas inte som en maska, utan är bara en "vändmaska", så ett varv med 15 fastmask. räknas: 1 luftmaska (öglan du har på nålen), 15 fasta maskor. Sen gör du en luftmaska, vänder på arbetet och 15 nya fasta maskor. Hoppas jag inte snurrade till det igen för dig! 🤪

Jag lärde mig att virka från videos (engelska) på YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=eqca00LdmAc&list=PL967A411A9D90AA96

https://www.youtube.com/watch?v=DlTdOMTDkug&list=PL967A411A9D90AA96&index=4

Här är en video (engelska) som förklarar färgbyte som jag har lärt mig det.
https://www.youtube.com/watch?v=6979knxSLKM


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Odd
2015-12-08 17:15
#4

Jag testade att inte räkna luftmaskan också, men då verkar jag helatiden få färre maskor än vad jag borde på första varvet 🤦‍♂️ Jag gör 16 luftmaskor, +1 extra luftmaskar, vänder på arbetet, hoppar över den första öglan och ska göra 15 fasta maskor, men jag får helatiden 14, det känns inte ens som det vore möjligt 😂

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
2015-12-08 17:15
#5

Och tack för länkarna!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: