Annons:
Etiketthjälp
Läst 2123 ggr
LaVern
2015-01-31 21:03

Vet någon vad mönstret kallas

Jag har hittat ett vackert mönster som inte verkar alltför komplicerat, ser ut att bestå av fasta maskor, stolpar och ev. en 'lång maska', virkat med två färger. Sajten där jag hittade mönstret är på koreanska (tror jag). Har googlat för att hitta någon engelsk eller svensk beskrivning men misslyckats. Det finns ju en 'chart' på mönstret men jag är inte så bra på att läsa såna, vill helst ha ett skrivet mönster. Är det någon som sett mönstret tidigare och vet om det har något engelskt eller svenskt namn?

http://blog.naver.com/PostView.nhn?blogId=ehtory&logNo=150107631649

Annons:
Saffran0Spice
2015-01-31 21:06
#1

Ser ut som solfjädermönster =)

[Yllhilda]
2015-02-01 09:25
#2

Verkar vara ett solfjäder-mönster som grund, och luftmaskor som "fyllning". :) Riktigt snyggt var det då!

JMW
2015-02-01 10:00
#3

Gud så fint mönster!

Pialinn
2015-02-01 11:47
#4

LaVern

Kan du läsa det ritade mönstret?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

LaVern
2015-02-01 12:36
#5

Pialinn, jag kan läsa den rosa delen men den gråa är jag inte riktigt säker på om det är en lång maska, det långa strecket, som går ner i undre raden. Jag tror att det är just den maskan, och att det är virkat med ett ganska tunt garn, som gör mönstret skirt och speciellt, får det att se ut som små rosor och inte som solfjädersmönster vanligtvis ser ut. Det blir lite mer genombrutet och mindre kompakt.

Pialinn
2015-02-01 13:33
#6

Den maskan är ritad som en fm men med nedtag i varvet under,

Men när jag kollar noga stämmer inte den ritningen. 

Det ser mer ut som 1 stolpe nedtagen i v under, 1 lm , 1 stolpe i samma maska. Kanske 1 lm över solfjädern.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
LaVern
2015-02-03 07:28
#7

Ja jag tror också att det är något 'längre' än en fm. Jag tror ditt förslag stämmer bra. Jag får helt enkelt provvirka i något tunt garn och se hur det blir. Tack alla för hjälpen!

JMW
2015-02-03 09:04
#8

Jag tror det är en fm. Man får liksom dra garnet för att få den lång. Titta på garnet. Så ser det inte ut om det är en stolpe.

Pialinn
2015-02-03 11:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Förstorade bilden och nog ser det ut som en stolpe.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

JMW
2015-02-03 14:52
#10

Detta mönster blev verkligen förbryllande. Diagrammet stämmer i alla fall inte med bilden. Om jag hade tiden så skulle jag prova att virka detta. Bara för att…

Har just påbörjat något jag aldrig sysslat med speciellt mycket. Lapptäckssömnad. Finns ju så otroligt mycket fint att göra.

[Yllhilda]
2015-02-03 15:14
#11

#7 Visa gärna hur det blev sen! 🙂

Pialinn
2015-02-04 12:20
#12

Har nu virkat ett litet prov. (Mina händer mår inte bra så handarbete ligger nere)

Eftersom man virkar första varvet över 4 maskor måste det grå oxå vara på 4 maskor. 1lm, 1st 1lm 1st i samma nedtag,

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

LaVern
2015-02-04 15:19
#13

Tack för tipset Pialinn. Jag gjorde själv en provvirkning, i ett tjockare garn, och följde diagrammet men kunde konstatera (som flera av er redan gjort) att det inte stämde. Enligt diagrammet ska det vara en fast maska av det grå garnet mitt i solfjädern och det ser man ju tydligt bara genom att titta på bilden att det inte är. Hittade även en diskussion över just det här mönstret på Pinterest där någon tagit fram ett nytt diagram och virkat mönstret men det verkar inte heller stämma (även om det var fint också, men inte riktigt lika fint). Det känns som om det skulle vara ganska enkelt ändå, men får prova sig fram, tycker jag ser olika maskor varje gång man tittar på bilden 😃

Annons:
Pialinn
2015-02-05 12:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hade problem med att lägga upp bilden igår, så jag flyttade husbilen in till byn. Nu har jag bra kontakt med nätet.

Den undre delen är som jag gissar mönstret är virkat, 1 varv med solfjäder på 2st 1lm 2st.  Det grå virkade jag som jag skrev tidigare 1lm, 1st 1lm 1st med nedtag i varvet under.

Det övre är "små hjärtan" virkat efter mönstret, Har sett det i babyfiltar, mössor&halsdukar.  Man virkar hjärtana i en glad färg och det andra i vitt. Kollade Google och det var den första filten som visades, Men där har de virkat 1 varv med stolpar oxå.

https://www.google.pt/search?q=heart+blanket+crochet&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Q1TTVLqQPMjuUo6Vg9AK&ved=0CCMQsAQ&biw=1138&bih=546

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

LaVern
2015-02-05 14:10
#15

Fantastiskt Pialinn, det undre ser precis likadant ut! 

Det jag skrev om i min förra post var inte Pinterest utan Ravelry och hon lyckades nog med själva lösningen av mönstret men hade virkat i en annan garnkvalitet och valt att göra omväxlande nedtag i främre resp bakre löpmaskbågen (tror jag, det var på engelska) så det resultatet blev väldigt tätt. Det jag gillar är just att det är 'luftigt'.

Vad har du använt för garn och vilken storlek på virknålen? I orginalet får jag nästan uppfattningen att det är ett tunt lingarn.

Min tanke är att göra muddar av mönstret så man borde ju kunna virka ihop det ifrån början även om det kanske blir en konstig skarv där man börjar varje varv. Det är säkert ett projekt som tar viss tid om det görs i en väldigt tunn garnkvalitet. Jag ska försöka få tag på rätt rosa nyans i garn (eller ev ett rosamelerat och något grågrönt eftersom jag ser små rosor i mönstret :-)

Pialinn
2015-02-05 14:48
#16

Garnet kommer från Holstgarn i Danmark, och jag använde nål 3mm.  http://holstgarn.dk/supersoft-uld-2/

Det är garnet jag använde till 2 stora plädar som du kan se här. #48 och #56  http://virkning.ifokus.se/discussions/529b3afd8e0e74526f000cf6-pialinns-pladar-och-sjalar?participating-2

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Yllhilda]
2015-02-09 10:32
#17

#14 Jättebra beskrivning! 😃

LaVern
2015-02-09 21:27
#18

Tack för länken till Holstgarn som var okänd för mig. Verkar som om man kan få alla nyanser man kan tänka sig på garn i olika mixer och kvaliteter. Jag har lite problem med rena ullgarner men när det är blandningar går det bra.

Vilka fina plädar du gör! 😃

Pialinn
2015-02-28 12:44
#19

http://kungenomajkis.blogspot.com/

Här finns en rundsjal (27 februari)med de små hjärtana.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

nickiee
2015-03-01 15:26
#20

jag översatte denna länk som  0 la in och så här hittade jag .i grund länken så är det koreansk text

Lägg upp 36 i rosa. I don't see a hook size or yarn size, but this is an extremely lightweight yarn. Jag ser inte en nål eller garnstorlek, men detta är en extremt lätt garn. Turn. Vänd. In the fourth chain from the hook, dc twice. I den fjärde kedjan från kroken, dc två gånger. Skip 3. In the next chain: 2 dc, chain 1, 2 dc all in the same chain. Hoppa 3. I nästa kedjan: 2 fm, kedja 1, 2 fm i samma kedja. Skip 3, then 2 dc, ch 1, 2 dc in the next chain. Hoppa 3, därefter 2 st, 1 lm, 2 fm i nästa kedjan. Repeat to the end. Upprepa till slutet. In the last chain, just do 3 dc. I den sista kedjan, bara göra 3 st. Don't cut or bind off the pink (use a marker or something to save it). Skär inte eller avm den rosa (använd en markör eller något att spara det). Don't turn. Vänd inte.

Look back to where you started the last row of the pink, where you did 2 dc in the fourth chain from the hook. Se tillbaka till där du startade den sista raden i rosa, där du gjorde 2 st i fjärde kedjan från kroken. On that last chain next to the 2 dc, join your gray, then SC into that same chain. På den sista kedjan bredvid 2 fm, gå med i din grå, sedan SC i samma kedja. Chain 2. Double crochet down into the foundation row, between the first two pink fans. Kedja 2. Dubbel virka ner i fundamentet raden, mellan de två första rosa fläktar. When you look at that foundation row, there should be a chain 3 between each fan. När man tittar på den grunden rad, bör det finnas en kedja 3 mellan varje fläkt. Your double crochet stitch should go into that middle one in the foundation row. Din dubbel virka stygn bör gå in i den mittersta i grunden rad. Chain 2. Single crochet into the ch 1 of the pink fan from the previous row. Kedja 2. Single virka i lm 1 av den rosa fläkten från föregående rad. Chain 2. Double crochet down into the foundation row like before. Kedja 2. Dubbel virka ner i grunden raden som förut. Continue this to the end of the row. Fortsätt denna till slutet av raden. When you get to the end, you'll see the 3 dc in pink. När du kommer till slutet, ser du 3 st i rosa. After you chain 2, you'll do a single crochet on that 3rd (last) dc. När du kedja 2, ska du göra en enda virka på den 3: e (sista) fm. Turn your piece. Förvandla din pjäs. Drop the gray and pick up the pink again. Släpp den grå och plocka upp den rosa igen.

Chain 3 in pink. Kedja 3 i rosa. Make 2 dc, chain 1, and 2 dc into the gray dc from the row before (the one that had gone down into the foundation row). Gör 2 st, kedja 1 och 2 fm i den grå fm raden innan (den som hade gått ner i grunden raden). Then make 2 dc, chain 1, and 2 dc into the next gray dc from the row before. Gör sedan 2 fm, kedja 1 och 2 fm i nästa fm grå från raden innan. You'll go all the way across, and then just DC in the last sc from the gray row. Du kommer att gå hela vägen över, och sedan bara DC i den sista fm från den grå raden. Now go back and work the gray. Gå nu tillbaka och arbeta den grå.

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.reddit.com/r/crochet/comments/2vfew7/korean_wristlet_pattern/&prev=search

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Annons:
Upp till toppen
Annons: