Annons:
Etikettgarn
Läst 1422 ggr
Guldpaddan
1/3/15, 11:54 AM

Virka med broderigarn i ull?

Jag har börjat virka lite smått och har tänkt virka en sjal av små mormorsrutor. Jag har provat med olika tunna yllegarn. Min fråga. Vad är skillnade på broderigarn och vanligt garn på nystan? Det finns så många fler färger bland broderigarner. Jag förstår att man kan virka med "allt" men jag undrar mer vad skillnade på garnet är. Varför används broderigarn bara till broderi?

Annons:
parsley
1/3/15, 12:05 PM
#1

Broderigarn säljs ofta i små dockor på ca 8 meter. Ska man sticka eller virka större arbeten så går det åt många dockor, vilket gör att projektet kan bli ganska dyrt.

Pialinn
1/3/15, 5:25 PM
#2

http://holstgarn.dk/supersoft-uld-2/

Här kan man köpa ullgarn i 25 gr(=143m) nystan för 27.50 sek. Det finns ca 100 färger. Fast till en sjal går det ju inte åt så mycket garn.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Guldpaddan
1/4/15, 12:00 AM
#3

Jag ska använda en hel massa färger, och de broderigarn jag hittat har över 400 olika färger, så det är inte det att jag VILL hitta ett annat garn, utan jag undrar mer varför verkar det som om ingen virkar med broderigarn. 8m kan ju vara ett problem, kanske priset också? Eller är det något jag missat och inte tänkt på?

Guldpaddan
1/4/15, 12:05 AM
#4

Tack för länken, det var också många fina färger. Jag gillar att köpa från Sverige, vill gärna gynna hobby och hantverksbutiker så mycket jag kan.

avon
1/4/15, 3:26 PM
#5

Längden & priset skulle jag se som det främsta problemet. Det broderigarn jag har använt (för att brodera) har varit i bomull & i delbara trådar. Jag kan därför tänka mig att broderigarnet skulle dela på sig vid virkning. Jag har dock ingen erfarenhet av broderigarnet i ull. Det kanske är helt annorlunda. Det finns hur mycket garn som helst. Olika tillverkare, material & färger så jag har aldrig känt behov av att använda något annat typ av garn.

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

parsley
1/4/15, 3:29 PM
#6

Jag har virkat lite grand av broderigarn av ull (mormorsrutor) och det har gått utmärkt att virka av. Det är nog mest längden och priset som är problemet.

Annons:
Guldpaddan
1/5/15, 2:04 AM
#7

Tack för alla svaren. Det låter ju helt rimligt, tråden är ju rätt kort och blir dyrare per meter. Jag ska just virka små mormorsrutor så då funkar korta tråda bra.

Upp till toppen
Annons: