Annons:
Etiketthjälp
Läst 1160 ggr
molbojse
2014-11-06 01:26

Hjälp/tips mormorsruta

Tjo på er! Jag håller på och virkar mig en 3x2 meter pläd tills jag flyttar (bor då med tre fällmonster) och undrar lite hur ni fixar ihop rutorna utan att det blir typ stelt i kanterna? Virkar med garn från olika märken (bl.a Tilda, Freja och Tanja) och med en 5-nål. Sen vill jag gärna ha tips på hur ni fäster era arbeten :D använder ni virknål eller stoppnål? Lägg gärna upp bild på era fästningar och montering så jag kan få mer sätt att fästa/montera ^^

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
JMW
2014-11-06 11:00
#1

Jag lägger rutan räta mot räta och virkar ihop med sm i bakre lm-bågen. Det blir inte så klumpigt med sm mot fm.

Vad gäller garnändar så virkar jag in dem när det är möjligt. Annars blir det virknål där det funkar. Stoppnål använder jag på mina filtar som ska hanteras en hel del. Drar in garnet en bit med nålen, delar garnet, drar en del genom nästa maska och knyter sedan så hårt som jag törs, sedan klipp. Då riskerar inga ändor titta fram med tiden.

molbojse
2014-11-06 11:42
#2

Så det är alltså bara i bakre mb som det virkas då? :) ska absolut testa det! Har testat lite olika sätt men blir liksom aldrig nöjd :(

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

JMW
2014-11-06 14:32
#3

Ja, den bakre man ser när man tittar på rutan från rätsidan alltså. 🙂

Pialinn
2014-11-06 15:16
#4

Jag brukar sy ihop mina plädar. Tar då i båda maskbågarna.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Myrrami
2014-11-15 15:53
#5

Jag brukar sy ihop rutorna när jag gör plädar och liknande som jag vill skall se ut lika dant på båda sidorna. Kuddar och liknande som har en insida använder jag join as you go.

Jag virkar in fästtrådarna på en gång för jag tycker att det är så fasligt tråkigt att sitta och fästa alla trådar i efterhand.

IdaKw
2014-11-15 19:15
#6

Jag gör som #1 tror jag, lägger dom mot varandra och virkar i bakre maskbåge

Annons:
Upp till toppen
Annons: