Annons:
Etiketthjälp
Läst 5799 ggr
Gasoline
10/16/14, 7:26 PM

Virka hårnät/snood

Jag bad min svärmor om hjälp med att virka ett hårnät (eller snood som det kallas) med beskrivningen i länken nedan. Vart även sugen på att prova att göra en själv, men lite hjälp förstås 🙂

Min svärmor ville gärna ha ett mönster på detta, så jag lovade att kolla upp detta och återkomma. Men hittar inget, eller så är det jag som inte förstår hur man söker efter virkmönster. 

Någon som vet vart det kan finnas ett sådant, gärna gratis? Eller vart jag ska leta?

All hjälp mottages tacksamt.

http://vidmittskrivbord.blogg.se/2009/september/virka-ett-harnat.html

Annons:
VildaVittra
10/16/14, 7:35 PM
#1

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gasoline
10/16/14, 7:59 PM
#2

Ja, typ 🙂

Men vågar man fråga om det finns på svenska? 😊

VildaVittra
10/16/14, 8:07 PM
#3

Det kan man be andra medlemmar om på denna sajt om hjälp med. Jag har jättesvårt själv efter att jag gick in i väggen att läsa beskrivningar med förkortningar och på andra språk och den underbara medlemmen Caspia har översatt flera mönster åt mig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gasoline
10/16/14, 8:17 PM
#4

Absolut, förstår det. Helt ok. 

Är inte så bra på engelska och speciellt inte när det kommer till mått och beskrivningar, därav min fråga.

Pialinn
10/17/14, 9:05 AM
#5

Det står en beskrivning, men just nu fattar jag inget.(klockan är bara 8 här) Kanske nån annan vill försöka.

Det är bara att lägga upp luftmaskor i en kedja som blir ungefär 1,5 till 2,5 dm (så det passar runt huvudet helt enkelt). Jag räknade aldrig maskorna utan gjorde lite på känn. När den är tillräckligt lång vänder man och virkar tillbaka för att sedan vända om en gång till och får på så sätt en lagom bred kant att utgå från. När man gjort det gör man nio luftmaskor sedan fäster man och gör en fastmaska (?) i var fjärde maska på "utgångskanten ungefär. Sedan fortsätter man så tills man har en kant med "hällor" på. När man sedan vänder nästa gång fortsätter man att virka nio luftmaskor och fäster sedan i vardera hälla med en fastmaska så det blir ett nätmönster. När man sedan virkat så nätet fått tillräcklig längd fäster man och trär ett tunnt resårband genom ytterkanten av hårnätet och knyter på vardera sida om "utgångskanten" så det blir som en liten påse. Klart!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Gasoline
10/18/14, 6:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Beslöt att jag skulle göra ett försök själv, första gången jag virkar. Såhär långt har jag kommit, nu kommer det svåra.

Annons:
JMW
10/18/14, 7:15 PM
#7

Den beskrivningen VildaVittra la upp är virkad uppifrån och ner. 😉

Gasoline
10/18/14, 7:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag har ingen aning om vad jag håller på med, men det blir ju hyffsat

Pialinn
10/18/14, 7:46 PM
#9

Det ser bra ut det du gjort.

Men jag fattar ännu inte beskrivningen.

"så det blir som en liten påse", skriver hon. Hur får hon ihop det?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Gasoline
10/18/14, 7:59 PM
#10

#7 uppifrån och ner? Har jag missat något eller skojar du med mig? Tänk på att det är första gången jag virkar och vet inte riktigt hur man gör men antar att jag börjat i rätt ände? #9 inte jag heller. Svärmor kom in och tyckte tydligen att det var olidligt att se mig trilskas igenom öglorna så hon tog över, hoppas att hon vet hur man gör.

Gasoline
10/18/14, 8:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu har vi turas om att virka, detta får bli våran testomgång då garnet inte räcker. Men det verkar fungera, det är bara avslutet vi behöver klura på. Tack för all hjälp :-)

JMW
10/18/14, 10:06 PM
#12

Ja, från toppen av av själva "mössan". Det ser man också om man tittar på bilden.

Gasoline
10/19/14, 8:30 AM
#13

#12 med andra ord, vi har virkat åt fel håll? nu är ju detta iof ett hårnät och den breda randen är det som kommer att bli ovansidan på skapelsen, i beskrivningen utan mönster som lagts upp börjar dom med att virka fram och tillbaka tre gånger?

Annons:
JMW
10/19/14, 8:50 AM
#14

Det blir säkert jättebra Gasoline! Man kan väl göra på olika sätt så man kan inte alls säja att ni gjort något fel.

Det andra mönstret är ju virkad runt, runt med start på toppen. En annan variant bara.

Strunta nu i det och kör på med ditt nät! 👍

[Yllhilda]
10/20/14, 2:27 PM
#15

När jag gör mössor börjar jag alltid med brättet och justerar eftersom(det har nämligen hänt att mössan blir alldelens för liten för mitt huvud annars). Tror ditt hårnät blir jättebra! 👍

Gasoline
10/20/14, 4:53 PM
#16

Svärmor skulle prova den andra varianten, vi får se om vi får ihop något :-)

JMW
10/20/14, 5:35 PM
#17

Om jag inte läste helt fel så virkar man in en resår på slutet. För att den ska sitta bättre och passa bättre.

Gasoline
10/20/14, 8:00 PM
#18

Ja, man kan antingen ha resår eller snöre/band. Men med tanke på att man ändå bör fösta hårnätet med hårnålar så tror jag att detta egentligen inte behövs.

Gasoline
10/26/14, 7:27 PM
#19

Efter att ha misslyckats med att virka en rund grytlapp några gånger så råkade min grytlappsvirkning sväva iväg något och jag var helt plötsligt inne på att virka ett annat hårnät, denna gång så gjorde jag en rundvirkning, även detta ett experiment.

Svärmor håller dock på med den som jag planerar att använda senare 🙂

Jag är för tillfället helt såld på virkning och ivrig på att lära mig mer, så vi får se vad jag kan lära mig och hur länge jag tycker att det är kul 😃

Pialinn
10/27/14, 8:39 AM
#20

Har du kollat Drops design? Där finns en "handarbetsskola" med videos när man vill lära sej virka,

http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/index.php

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
JMW
10/27/14, 9:22 AM
#21

Finns även på youtube en hel del på svenska.

Upp till toppen
Annons: