Annons:
Etikettnybörjare
Läst 1044 ggr
morrhåret
2014-10-16 17:20

Haha, jag har problem, behöver hjälp?

Hejsan, jag är helt ny inom detta område men finner detta med virkning väldigt roligt. Nu är det bara så att jag har absolut INGEN i min omgivning som kan något om detta så jag köpte mig en bok. Här börjar problemet…

I boken står det beskrivet hur man virkar en enkel blomma. Nu har jag funderat och klurat i dagar och får inte i hop detta och vänder mig nu till er.  Såhär står det i boken exakt:

Virka 4 lm och slut dem med en ring med en sm i 1:a im.

Varv 1: 1lm,12 fm med nedtag i ringen.

Varv2: 1lm,[1sm,3st i nästa m] upprepa[] 5ggr till.

Det jag ej begriper är dessa [] klamrar?  Jag har ju 12 fasta maskor från första varvet, sen gör jag då en luftmaska i vad? och sen då? Ska jag hoppa över någon maska och isf hur framgår det? och i vad ska jag göra tre stolpar? i alla tolv fasta maskor eller vadå? 

Någon som orkar förklara för mig?  Skulle uppskattas enormt! :)

Annons:
VildaVittra
2014-10-16 17:37
#1

Detta: Varv2: 1lm,[1sm,3st i nästa m] upprepa[] 5ggr till. 

betyder detta: Varv2: 1lm,1sm,3st i nästa m, 1sm,3st i nästa m, 1sm,3st i nästa m, 1sm,3st i nästa m, 1sm,3st i nästa m, 1sm,3st i nästa m

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pialinn
2014-10-16 18:09
#2

1 lm är en luftmaska. Den ska inte virkas ner nånstans. 1 eller fler lm i början på ett varv virkar man för att komma "upp i höjd" för nästa varv.

Mellan klamrar eller *( stjärnor) betyder att du ska upprepa det som står där emellan X antal ggr.

I ditt fall 5 gånger så du får 6 st stolpgrupper med 3 stolpar, med 1 smygmaska emellan.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

morrhåret
2014-10-19 19:55
#3

Hej igen! Tusen tack för beskrivningar från er båda, det uppskattas!  Jag har nu lyckats att virka blomman ;) 

Dock så har jag fortfarande svårt att förstå när det är skrivet som det står i beskrivningen. Hur vet jag att smygmaskan och de tre stolparna ska vara i olika maskor? För som jag fattade det först var att alla skulle vara i samma maska från tidigare varv. Så att det blev 1 lm och 3 st i samma maska?

Pialinn
2014-10-19 20:11
#4

Ofta (alltid?) när det står ett , (komma) mellan de olika maskorna virkas de i olika maskor på det tidigare varvet.

Vad bra att du fått till blomman.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: