Annons:
Etiketthjälp
Läst 1179 ggr
Maelis
2014-10-04 10:11

Färglägga ett mönster?

Det finns ett gratismönster på en enfärgad amigurumi jag gillar. Jag skulle vilja "färglägga" det men har inte gjort något liknande förut. Jag klarar nog inte av att bara testa med färgbyten medan jag virkar tills jag får det mönster jag vill. Finns det knep för sånt här?

Annons:
Maelis
2014-10-04 23:20
#1

Jag löste det genom att virka amigurumin i vitt och sen ta ungarnas färgpennor och rita mönstret på den. Då kunde jag lista ut vilken maska som skulle ha vilken färg. Sen kunde jag göra lite justeringar när jag virkade. Nu kan jag använda ett tidigare enfärgat fågelmönster till att virka domherrar! Det finns kanske enklare sätt ( kanske särskilt för er som virkat länge?), men jag är nöjd att jag fick till det!

[Yllhilda]
2014-10-06 10:12
#2

Jag brukar oftast höfta till saker, så för mig funkar det att rita upp på ett papper och prova olika kombinationer så att man får en ungefärlig bild framför sig innan man - så att säga - går till attack. 🙂

[JeanetteK]
2014-10-06 10:22
#3

Det var en smart lösning du hittade på tycker jag! Jag brukar göra som Yllhilda ungefär. Man testar och repar upp och testar igen. 🙂

Maelis
2014-10-06 14:43
#4

Hej och tack för svar! Det var inte lätt för mig att fatta tillräckligt för att kunna höfta. Mönstret är sånt att det är svårt att veta vad som är fram och bak, eller åtminstone att hitta precis mitt fram och mitt bak, förrän man virkat mer än halva fågeln. Jag har skrivit ner den andra versionen nu och ska följa den noga när jag virkar. Ni kan få se resultatet sen om ni vill!

[Yllhilda]
2014-10-06 15:01
#5

#4 Gärna! 🙂

Upp till toppen
Annons: