Annons:
Etikettvirka
Läst 3227 ggr
KickiG
2014-05-02 19:54

Tips på små enkla saker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett ganska tråkigt jobb. Det som är trevligt med jobbet är att jag får pengar för det, och att jag kan handarbeta samtidigt. Men jag har så dåligt med mönster på relativt små enkla saker att virka. Mönstren bör vara sådana att det är lätt att följa/lära sig utantill eftersom jag sitter i telefonen en hel del och en del av tankeverksamheten måste riktas till personen jag pratar med och inte direkt vad jag har för händer.

Nu har jag virkat en hel del snöflingor som jag skall göra fästa ihop med tunn silvertråd och små "kristallpärlor" till långa band som jag kan hänga i fönstret nästa vinter.

Mormorsrutor är ju en idé, men vet inte vad jag skall göra med dem alla sedan. Dessutom har jag tyvärr inte råd just nu att köpa så mycket garn att jag skulle få ihop en hel filt av det. 

Alla tips på trevligt att virka tas emot med tacksamhet. 🙂

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
VildaVittra
2014-05-02 20:08
#1

Virka mormorsrutor av rivna slitna lakan (dom får man gratis om man ber släkt och vänner) och sy sedan ihop till en matta.

Sedan kan du virka en sådan där vit stjärna i rivna lakan att ha under granen.

Jag brukar använda en 10 mm virknål till lakansvirkning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

KickiG
2014-05-02 20:37
#2

#1 Har faktiskt två påslakan och ett underlakan till dubbelsäng som väntar på att hunden ska behöva något slit-och-släng-tyg. Kanske hunden skulle få en mormorsrute-matta istället. Den kan man ju sen vid behov tvätta på 60-90 grader. Hur breda remsor skall jag riva ungefär då?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

VildaVittra
2014-05-02 20:42
#3

Beror på tygets tjocklek, men runt 2 cm brukar vara lagom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Elcyion
2014-05-03 13:51
#4

Grytlappar?

Medarbetare på jack russel terrier

[Yllhilda]
2014-05-05 10:45
#5

Fina snöflingor! :) Du skulle kunna göra enklare halsduk, skrubbvante, tofflor och mössa i stolpar.

Upp till toppen
Annons: