Annons:
Etikettnybörjare
Läst 1954 ggr
leemland
2013-12-21 20:51

Ni som är nybörjare

För er som är nybörjare: Hur lång tid tar det för er att göra en mormorsruta? Och hur lång tid tog det innan ni lärde er att göra en? :P 

Och vad är era bästa tips för en nybörjare? :) (detta gäller alla som vill svara :P)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
LinaLj
2013-12-21 20:57
#1

Jag är visserligen van mormorsrute virkare men jag tycker alltid det tar lång tid när man gör första rutan när man provar nytt mönster. Kanske en 15-20 min. Men det beror ju på storleken också. Det handlar om att det tar lite tid innan man hittar i mönstret och ser logiken i det hela.

När man sedan har virkat rutan ett par gånger så går det mycket snabbare. Ofta behöver man inte mönstret längre utan det sitter i händerna. 

Bästa tipset är att låta det ta tid i början. Försök hitta logiken i mönstret och öva.

VildaVittra
2013-12-21 21:01
#2

En mormorsruta kan ju ta allt ifrån 1 minut från flera timmar beroende på hur många rader man gör. 😉

Mitt bästa tips är att inte göra för få rader (typ 7 och uppåt) då det är lättare samt snabbare att bara fylla på med fler rader än att börja på en ny ryta.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

leemland
2013-12-21 21:11
#3

#1 Okej. De ligger ju något i de du säger :P
Jag är själv så att klarar jag inte de på dom första försöken så har jag en tendens att bli så irriterad att jag ger upp helt enkelt. 

#2 Jag tänkte en "vanlig" ruta ;P 5-6 varv kanske, det är väl vanligast? :P Okej, tack för tipset! :) 

Tack för tipsen! :) Ska försöka sätta mig ner och testa en gång för alla nu :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Caspia
2013-12-21 21:18
#4

Jag gjorde en filt av mormorsrutor tidigare i höstas. Man lär sig ju på olika sätt, en del föredrar virkvideor, andra beskrivningar i text osv. Jag behövde se ett ritat diagram för att förstå. Den första rutan tog säkert 20 minuter, men det gick väldigt snabbt att få in tekniken. Jag kan bara råda dig att fästa trådarna allt eftersom och inte vänta med det tills alla rutor är klara, för då är blir det väldigt tråkigt…

Envishet och drömmar

[Yllhilda]
2013-12-21 21:19
#5

För mig tog det 30 minuter att lära mig göra rutan. Sen att göra en helt ny från grunden tog strax över två timmar. 😂

leemland
2013-12-21 21:34
#6

#4 Ska genast kolla in den :) 
Jag förstår inte alls beskrivningar och jag har kollat flera olika. Har också kollat videos och där kommer jag lite längre. 
Tack för tipset! 

#5 Haha okej :P Ja, jag har ännu inte lyckats göra en hel ens.. 

Vad ska man använda för garn? Eller rättaresagt: Hur ska man veta vilket garn man ska använda ? 

Tack än en gång för era tips! :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Annons:
Caspia
2013-12-21 21:45
#7

Här är en länk till en bild på hur mormorsrutan är uppbyggd. Slip stick = smygmaska, chain = luftmaska och double crochet = stolpe. Vilket garn du ska använda beror ju på vad du vill ha för något i slutändan. Det finns en del böcker på biblioteket som handlar om virkning i form av just mormorsrutor, där hittar du många idéer på t ex kuddar, filtar, väskor etc.

Envishet och drömmar

leemland
2013-12-21 22:19
#8

#7 Tack för länkarna :) 

Jag har hört att de är lättast att göra en filt av mormorsrutor :P Så jag hade nog tänkt det, eller kanske en "schal"(det verkar inte så svårt ;P) . Men kan tänka mig det finns lättare sätt att göra en "schal" av något slag än med mormorsrutor :P 

Jag har för övrigt ett ganska så tunt garn (som jag blev rådd att köpa).

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

blacksmithfarm
2013-12-22 20:02
#9

Hej

Jag har nyss börjat virka "på riktigt". (innan detta så var det i slöjden på skolan)

Jag lärde mig mormorsrutor via den här videon, klarade det faktiskt på första försöket :) Kan ha tagit drygt 30 min, kanske.

Själv har jag för övrigt lite svårt med mönster, ser hellre på instruktionsvideor.

Blacksmithfarm, sajtvärd på Körning iFokus 
Var med och tävla: iFokus Sportfoto 2014 


Upp till toppen
Annons: