Annons:
Etikettnybörjare
Läst 914 ggr
avon
10/3/13, 6:15 PM

Lite hjälp?

Hej alla glada virkare!

Jag har nyss börjat med virkning och mina kunskaper är begränsade. I alla fall ville jag lära mig virka mormorsrutor och började enligt ett mönster. Allt var frid och fröjd fram till tredje varvet :(

De två första varven bestod i huvudsak av 3 lm och 3 st. Inga konstigheter.

I tredje varvet står följande: Virka sm till nästa lm-båge, 3 lm, 2 st om lm-bågen, 3 lm och 3 st om samma lm-båge (= 1:a hörnet), * 4 st om nästa lm-båge, 3 st, 3 lm och 3 st om nästa lm-båge (= nästa hörn) *. Upprepa *-* totalt 3 ggr, sedan virkas 4 st om nästa lm-båge, avsluta med 1 sm i 3:e lm från början av v = 12 stolpgrupper och 4 lm-bågar.

Innebär det då att jag inte ska göra lm utan 4 st och sedan direkt 3 st på samma ställe? Då blir det inte 12 stolpgrupper. 

Tacksam för hjälp!

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
Svarttusch
10/3/13, 6:23 PM
#1

Det blir ju 8 (visst?) luftmaskbågar, de som är mellan två stolpgrupper gör man bara 3 stolpar i, sen i hörnet gör man en stolpgrupp, luftmaskor och sen stolpgrupp innan man går till nästa "båge" som är en liten båge. då blir det 12 grupper. Förstår du hur jag menar? 2 grupper per hörn (=8) sen 1 grupp per glapp (=4).

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

avon
10/3/13, 7:16 PM
#2

Tack för snabbt svar! Jag förstår nog ändå inte riktigt.

Nu har jag virkat det första hörnet. Är alltså på följande: 4 st om nästa lm-båge, 3 st….

Ska jag då göra 4 stolpar direkt i nästa lösmaskebåge? och därefter 3 stolpar till i samma lm-båge? Då blir ju 7 bågar på rad…

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

Svarttusch
10/3/13, 7:19 PM
#3

Ja precis. Det är inga luftmaskor mellan stolpgrupperna. Mellanrummet kommer sig själv ändå :) har dock aldrig följt samma mönster som du gör, men det blir nog bra :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

avon
10/3/13, 7:25 PM
#4

Ok, då testar jag igen :)

Tycket det såg konstigt ut och tänkte att det kanske var jag som helt missförstod beskrivningen och missade något vitalt. 

Jag har kollat runt på Youtube och lite andra "guider" och ingen verkar göra som mönstret jag använder.

Tack!

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

LinaLj
10/3/13, 7:33 PM
#5

Ibland hjälper det om man ritar upp mönstret på ett papper. Det brukar ajg göra när jag ska prova nya mormorsrutor typ popcornblommor osv. Det är lättare att se logiken i det.

avon
10/6/13, 2:30 PM
#6

Ok, tack för tipset. Det blir säkert enklare då.

Jag övergav faktiskt det här mönstret och gör nu mer "traditionella" mormorsrutor. Funkar mycket bättre!

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: