Annons:
Etikettamigurumi
Läst 773 ggr
Herveaux
2017-04-02 19:33

Akryl eller bomull?

Jag har hittat ett mönster till en amigurumi som ska stoppas ganska hårt.
Tycker ni att bomull håller formen bättre eller går ett akrylgarn lika bra?
Vad föredrar ni?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
DesK
2017-04-03 08:39
#1

Jag har aldrig gjort amigurumis, men jag tror att bommullsgarn blir bättre. Finns ju i alla fall minst en expert här, som säkert kan svara bättre än jag 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Pialinn
2017-04-03 15:23
#2

Bomull! Gärna ett mercireserat. Typ Catona eller Catania. Finns säkert fler namn på den typ sv garn Virkade en testfigur med restgarner och akrylen töjde ut sej när jag stoppade vadd i den. Du ska ocå använda en tunnare nål. Man vill inte att vadden ska lysa igenom.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Herveaux
2017-04-03 15:40
#3

Tack för svaren!

Dels för att jag är ett blindstyre (närsynt likt en mullvad 😛) och ivrig så testade jag att virka en "testboll" med ett tjockt akrylgarn som jag hade hemma och den rackaren höll formen bra fast jag proppade den hårt.
Jag ska testa med akrylgarnet på amisen så får vi se om även den skapelsen håller formen. *peppar, peppar* Annars får det bli Plan B med bomull.

Jo precis, jag virkar ganska löst så jag får hoppa ner extra många storlekar för att få det tätt och fint.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Pialinn
2017-04-03 21:32
#4

Även arylgarn kan uppföra sej olika. Jag virkade med samma märke på garn till min testfigur, men olika färger. Det var bara benen som töjde sej. Armarna ser helt OK ut. Har man lagt ner mycket tid på att virka och upptäcker att vadden syns eller kryper igenom, stoppar man vadden i gamla nylonstrumpor, säger dom som försökt.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Rebelyell
2017-04-04 15:09
#5

Bomull säger jag också!

ApanAnn
2017-04-07 09:58
#6

Om du har en liten virknål och virkar ganska hårt kan akryl fungera utmärkt.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Annons:
Pialinn
2017-04-07 11:54
#7

Akrylgarn funkar utmärkt till det mesta, men man måste veta hur just det garnet funkar som du ska virka med. Det akrylgarn jag virkade med var ett dyrt garn, och så upptäcker jag att en av färgerna töjde sej så mycjet att vadden lyser igenom.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Herveaux
2017-04-14 13:21
#8

Uppdatering: Akrylgarnet (Järbo Molly) funkade bra. 😃

Glad Påsk!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Rebelyell
2017-04-14 17:00
#9

#8 Vad fin! Riktigt tjusig. Jag har också gjort amigurumis med Molly och Split (som är snarlikt Molly) och det har funkat bra. Det enda är att jag gillar känslan av bomull bättre än känslan av akryl vad gäller amigurumis. Men det är en smaksak.

Pialinn
2017-04-14 19:08
#10

#8 Vad fin den blev. Och så stor! Har du en stomme i eller bara hårt stoppad?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Herveaux
2017-04-14 19:19
#11

#9 Tack! Jag har bara gjort amisar i bomull förut, så det var roligt (och lite läskigt…) att testa något nytt.

#10 Tack! Ja, han vart stor, 52 cm från golvet till öronspetsen. 🤐
Den är bara hårt stoppad, men jag funderar på att testa nån form av stomme till nästa häst, denna är inte alltför stadig på benen. Lite som ett föl som inte fått koll på alla tentaklerna än. 😂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

nickiee
2017-04-26 23:54
#12

jätte fin

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

[Rhonda]
2017-04-27 05:35
#13

#8 Vilken söt häst!

Annons:
Upp till toppen
Annons: