Annons:
Etikettvirka
Läst 2560 ggr
molbojse
2014-07-29 14:49

Gör jag rätt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev superinspirerad av Happypotamusarna till att virka African Flowers.
Har dock aldrig virkat på detta sätt tidigare (inte ens mormorsrutor…) så är superny på detta, trots att jag virkat sen sju års ålder.

Vad jag nu undrar är om detta blivit rätt? Jag är den enda i min närhet som virkar, så har ingen att fråga och ingen som kan visa…
Maskorna kan jag, men det är skarvarna jag blir lite mer tveksam på. Blomman på bilden är kanske den femte jag gjort. Räknat med den absolut första när jag testade på.

Tanken är att jag ska virka ett lapptäcke, men är ju en bra fördel om det blir rätt också, haha!

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Annons:
Pialinn
2014-07-29 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är en beskrivning på AF.  Själva blomman består av 2 varv. Om du kollar ordentligt på bilden, så virka mitten av blomman. Ta av garnet och fäst. Sen börjar du med 3 lm=första stolpen. Virka sedan som beskrivningen. När blomman är klar, 2 varv, ta av garnet och fäst. Sen blir det 1 varv fasta maskor och sist ett varv stolpar. Där börjar du oxå med 3 lm.

Om du ska virka ett lapptäcke, använd en tjockare  nål, annars kan täcket bli för klumpigt och tungt.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
2014-07-29 19:56
#2

Om du inte vill ha 3lm i början av ett varv kolla inlägg 8 och 11 i denna tråd.

http://virkning.ifokus.se/discussions/535e88388e0e74362e0034ad-tips-o-trix?discussions-2

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

molbojse
2014-07-29 20:00
#3

Har virkat efter en bild jag sett i en annan tråd, och där är kanterna med, därför de är med i min blomma :o
Vad jag undrade var ifall jag virkat rätt eller inte. Virkar egna mössor med stolpar på frihand, så virka kan jag.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2014-07-29 20:06
#4

Svaret var till #1

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Pialinn
2014-07-29 20:19
#5

Nej du har inte virkat rätt

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
2014-07-29 20:51
#6

Jag har dålig uppkoppling i kväll. Kan inte lägga in bild

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Pialinn
2014-07-29 21:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu fick jag in bilden.

Har dragit gula streck där jag hittat "fel".

Det sista varvet ska ha 8 eller 9 stolpar.  Inte 8 ibland och 9 på andra ställen

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
2014-07-29 21:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Detta är en av mina hexagoner. Jag börjar mina med en magisk ring och virkar 2 st+1lm 6 ggr.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
2014-07-29 22:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här ett ritat mönster från en rysk sajt om du tycker det är lättare att se.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
2014-07-29 22:14
#10

En länk där det finns steg för steg-bilder

https://bautawitch.se/2013/07/07/diy-virkade-afrikanska-blommor/

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

molbojse
2014-07-30 10:17
#11

Har använt mig av det här mönstret: http://ifokus-assets.se/uploads/c93/c93a40b131bc676d47b71877defaa491/af-6-blad.jpg

Apropå stolparna på sista varvet så blir det alltid ett glapp (på tre maskor) när jag gjort sista varvet, efter sista bladet :( När jag sen satt en sm där då blir den ett dike i alla fall, därför det är nio st på sista bladet och åtta på alla andra.
Såg också att jag slängde upp bild på en blomma med ett inre blad på bara tre stolpar istället för fyra. Det är ett slarvfel bara, och inte jag som läst fel i mönstret.
Möjligt att jag gjort något fel i början som sen påverkar resten. Vad jag har gjort efter de första fem maskorna är att i varje maska blir det st-lm-st. Ska det istället vara st-st i varje maska, och en lm mellan maskorna? Alltså (st-st)-lm-(st-st)-lm-(st-st)-osv. Om det som står inom parentes är det som virkas i varje maska. Vet inte om det blev så tydligt med beskrivningen, haha.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2014-07-30 12:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Virkat efter det länkade mönstret nu. Men den där glipan retar jag mig på. Drar jag ihop med en sm blir det knöligt på baksidan och blir mer en skål än en platt blomma…

Hm.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Pialinn
2014-07-30 12:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Där jag gjort ringen ser det inte rätt ut.

Förstår inte hur du kan få ett glapp. Jag får det inte.

Om man inte har lika många maskor mellan hörnen på sista varvet blir det svårt att sy ihop pläden snyggt.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
molbojse
2014-07-30 13:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Många bilder på kort tid.
Men nu är en hel blomma gjord (utan klippta trådar) och undrar om det blivit rät nu?
Virkad med en 5-nål. Möjligt att man ser trådarna på baksidan, pga glesheten.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2014-07-30 14:17
#15

Märkte (när jag virkade den andra blomman) att det blivit för många stolpar på första varvet. Virkade med 3lm, 1st, 1lm, 1st, nästa maska. Då blir det ju tre "stolpar" i första maskan. Sen st, lm, st, i sista maskan. Då blir det ju en stolpe för mycket? Så skippade sista stolpen i sista bladet, och blev lättare att få ihop det i slutet av varvet.

Haha, har aldrig tidigare haft vidare problem med att förstå ett mönster och sedan kunna genomföra det, som jag haft nu Dx

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Pialinn
2014-07-30 16:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Nu börjar det se riktigt bra ut. Förutom vid gula ringen.

Om du räknar maskorna på ovansidan där, har du 10 maskor. Och på varvet under är det nåt problem.

Hur mycket har du kollat på min ruta ii #8? Jag virkar inte stolpar när jag ska ta ner på varvet under. Tycker det blir för knöligt, utan drar lite i tråden och virkar en "lång" fast maska.

Har du kollat på länken till BautaWitch där det finns stegförsteg-bilder?

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

BlackSwan
2014-07-30 17:41
#17

Om man virkar med samma färg på varv 2 och 3 så framträder blombladen bättre.  Och använder andra färger på de andra varven.


molbojse
2014-07-30 21:47
#18

#16 vet att det ser lite knöligt ut där, jag har som jag skrev inte klippt av trådarna, utan tagit upp tråden från förrförra varvet, för att slippa klippa när jag tar upp sen och förlora garn på det ^^

#17 Ja, det är tanken, men valde varannan färg på blomman på bilden för att man lättare ska kunna se mina fel, haha.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2014-07-30 21:54
#19

Alltså "släpper" det lite i skarven, haha. Inga trådar är fästa :) Ska ge mig på att virka en ordentlig blomma nu och lägga upp.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[Yllhilda]
2014-07-30 22:55
#20

#19 Virkar du av en händelse lite löst? Har du provat virka lite hårdare?

Annons:
molbojse
2014-07-30 23:04
#21

#20, nej, men virkar med en 5-nål istället för 2,5/3-nål som säkert är tanken för tjockleken på garnet. Men som sagt, ändarna är inte fästa på bilden, vilket gör att det "glider isär" D: Virkar oftast för hårt istället, haha.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

molbojse
2014-07-30 23:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Så här ser det ut nu!
Men vad som har hänt i den blå cirkeln har jag ingen aning om :( Kan det vara för att jag kör med 3lm i början av varje varv istället för en stolpe på en gång?
Så här är i alla fall tanken att pläden ska se ut :)

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

[Yllhilda]
2014-07-30 23:09
#23

#22 Det ser bättre och bättre ut tycker jag. 🙂

molbojse
2014-07-30 23:21
#24

#23 det går bättre och bättre också :D När man äntligen förstod vad man gjorde fel så tycker jag att det blev en jätteförbättring, haha.

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

BlackSwan
2014-07-31 07:47
#25

På varv 4 ser det ut som att maskan mellan blombladen inte alltid tagit om alla trådar i varvet under. Det sista omtaget mellan blombladen saknas. 

När man byter färg behöver man inte börja på samma ställe som tidigare varv. På varv 4 skulle man kunna börja mitt på ett blad t ex. Börjar man på olika ställen blir det  också lite utspritt när man fäster trådarna.

Du är strax framme!👍


Pialinn
2014-07-31 10:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Så här ser det ut om du börjar varv 2 med 3 lm.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
2014-07-31 10:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Det är när man kommit så här långt som det blir "tricky"

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Pialinn
2014-07-31 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Dom som ritar mönster ritar inte alltid ut smygmaskorna. Det förväntas att man kan virka.

För att komma in till bladet måste man virka 2 sm. De gula strecken.

Man hoppar över 3lm-stolpen och gör en sm i första riktiga stolpen. Sen en sm i lmb. Sen kan man börja med 3lm och 6st för första bladet.

Såg att det inte ser ut som jag hoppat över de 3lm, men det har jag gjort.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
2014-07-31 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Har börjat med de 3 lm och 6 st.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
2014-07-31 11:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Nu blir det "tricky" igen, för att inte få för många maskor när man virka nästa varv.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
2014-07-31 11:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Man måste hoppa över de 3 lm. För fäster man i dom blir det 1 m för mycket. Man fäster i första riktiga stolpen, för det blir liksom en ny maska när man fäster. 

Kolla gärna igen i tråden "Tips o trix" Där visar jag hur man fäster så det blir snyggt.

http://virkning.ifokus.se/discussions/535e88388e0e74362e0034ad-tips-o-trix?discussions-2

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Pialinn
2014-07-31 11:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Jag försökte rita med rosa hur fäst-tråden går. Hoppas det syns.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

JMW
2014-07-31 12:08
#33

Intressant Pialinn, så där gör inte jag. Första gången jag ser den varianten att fästa i första riktiga stolpen. Jag gör alltid smygmaska i "första stolpen" (de 3 lm) i den tredje luftmaskan. Sedan smygmaskor fram till lm-bågen.

Nu ska nog TS strunta i mitt inlägg så det inte blir ännu rörigare men vad jag kunnat se så är det just början/slutet på varven som varit problemet.

Pialinn
2014-07-31 14:26
#34

Jag risken finns att man alltid får för många maskor, eftersom man inte tänker på att när man fäster bildas en maskbåge, som man virkar i på nästa varv.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
JMW
2014-07-31 14:36
#35

Hmm…jag läste nog lite slarvigt och såg nu att det var fästningen innan färgbyte du beskrivit. Fast jag gör inte som du då heller. 😐

Jag har aldrig fått för många maskor men det kanske beror på hur "rutinerad" man är. Jag har ju virkat nästan hela livet så…

Jag håller på och monterar ihop kudde nummer två nu. Gjord med mormorsrutor i olika variant. Lägger in bild snart.

Pialinn
2014-07-31 18:53
#36

Håller man bara ordning på hur många maskor man har är det inga problem.

Det jag visar med bilderna är hur man bör göra när man är nybörjare.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

molbojse
2014-07-31 19:57
#37

När jag kommer till nästa varv sätter jag alltid en sm i tredje lm, och sen 3lm i "glappet" mellan stolparna på nästa varv. Alltså precis som du beskrivit, Pialinn, förutom att jag inte sätter ytterligare en sm i första stolpen :o

Varför sätter man en sm i imb? Det har inte jag sett beskrivas i något av de mönster jag tittat på :o Både svenska, engelska, med bilder, utan bilder och en mix av alltihop. Det var nytt :)

Jag räknar alltid en gång för mycket på maskorna just för att det inte blir snyggt när det blir för många.
Det som kruxar mest nu är det absolut sista varvet (det vita varvet), för det liksom "äter upp" det fuschia-färgade varvet vid skarven D: Varför blir det så?

Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.

Pialinn
2014-07-31 20:02
#38

Man sätter en sm i lmb så att "första stolpen" inte hamnar utanför, om du menar #28

Det ser lite lustigt ut om första stolpen ligger över de 3lm på varvet under. Man kan ju alltid trixa till det hur man vill för att det ska se snyggt ut.

Du får virka precis som du vill. Jag har bara försökt förklara hur jag virkar en African Flower.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Yllhilda]
2014-07-31 20:20
#39

Pialinn, tack vare din beskrivning fattar jag nu varför vissa av mina projekt blev strutar. 😂 Jag var så rädd att det skulle bli en för lite och lade alltså till en för mycket.

Pialinn
2014-07-31 22:54
#40

#39  🌺 Inte för att jag riktigt fattar var du lägger till nåt när du virkar strutar, men glad om jag kan hjälpa någon med min beskrivning,

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Yllhilda]
2014-08-04 11:50
#41

#40 En gång ville jag göra ett ben i en fin jämn cylinderform, men när jag hela tiden lade till en maska blev det till slut en strut. 🙂

Annons:
Pialinn
2014-08-04 19:30
#42

OK, då förstår jag.  😃

Som sagt det gäller att ha ordning på maskorna.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Upp till toppen
Annons: