Annons:
Etiketthjälp
Läst 2394 ggr
Huldamaja
5/2/14, 11:44 AM

Ont i tummen

Har antagligen virkat för mycket. Har jätteont i höger tumme och tumgrepp. Även höger pekfinger är ont. Båda tummarna är särskilt besvärliga på morgonen. De är som gångjärn som går ihop av sig själva. Rädd att tummarna ska gå ur led 😢 Vad ska jag göra?

Annons:
Niklas
5/2/14, 11:57 AM
#1

Besök vårdcentralen. Det kan vara överansträngning och gå över. I så fall kan de konstatera det.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Huldamaja
5/2/14, 12:07 PM
#2

Jag vet ju om att jag överansträngt mig så det känns onödigt att ta upp en tid där. Tänkte mer på avlastande tips, salvor etc

Pialinn
5/2/14, 5:16 PM
#3

Smörj med kräm. Fråga på apoteket. Skulle det inte hjälpa blir det nog bäst att uppsöka vårdcentralen för undersökning.

(Jag har artros överallt och läste att man kan bli hjälpt av band med magneter. Själv tejpar jag fast kylskåpsmagneter, och tycker det hjälper.)

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Huldamaja
5/4/14, 9:50 AM
#4

Tack #3 för tipset

Elcyion
5/5/14, 11:37 PM
#5

Skulle det vara så att du har börjat få reumatism/artros, är inte behandlingsmöjligheterna bättre om det upptäcks tidigare? Går det inte över skulle jag också rekommendera dig att gå till VC.

Medarbetare på jack russel terrier

Pialinn
5/6/14, 8:53 AM
#6

Huldamaja! Berätta om du blir bättre.

#5  Tyvärr kan man inte göra så mycket om man får artros, mer än att smörja med kräm eller äta värktabletter.

Det troliga är att det är träningsvärk.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Annons:
Elcyion
5/6/14, 10:35 AM
#7

Grannen har grav artros i båda knäna, och där gäller det främst att bygga muskler runt om leden. Ju mindre ont desto lättare är det att träna. Om det nu fungerar på knän och andra större partier, varför skulle det inte fungera likadant på en tumme?

Medarbetare på jack russel terrier

Pialinn
5/6/14, 12:35 PM
#8

#7  Skrev i mitt första inlägg att jag har artros överallt, och det får jag leva med resten av livet. Jag har en protes i V knä och väntar på en i H p.g.a. artros.

Smörjer jag med typ Voltare-salva får jag mindre ont i H knä! Det var det rådet jag gav Huldamaja i mitt första inlägg. Skulle det inte hjälpa önskade jag att hon sökte hjälp.

Voltaren hjälper mot smärta typ träningsvärk, eller så kan folk på apoteket ge henne en bättre om hon beskriver sin smärta i tummarna.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Elcyion
5/6/14, 2:34 PM
#9

#8 Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du menar. Min granne säger stenhårt att hade hon inte tränat upp musklerna som hon har gjort, hade hon knappt kunnat gå idag. Sen har hon självklart ont. Vad är det som inte fungerar med att träna upp musklerna runt om leden som förebyggande behandling och på sikt kunna ta mindre smärtstillande?

OM det nu inte är träningsvärk. Vore det då inte bättre att se den typen av förslitningar tidigare och då lättare kunna stabilisera upp leden med muskler och på sikt behöva mindre smärtstillande? Det är där du tappar mig. Vad är det för fel med tidig diagnos och träning som på sikt hjälper?

Medarbetare på jack russel terrier

[Yllhilda]
5/6/14, 3:38 PM
#10

#8 Min svärmor har haft artros sen hon var 40 och fick så ont att hon var tvungen att sluta spela violin, men förbättrades oerhört för ett par år sen av att undvika att äta gluten. Är det något du provat? Ber om ursäkt för OT. :)

Pialinn
5/6/14, 8:59 PM
#11

Elcylo!!!

Om du läser mitt första inlägg igen så ser du att jag hänvisar till att hon ska söka hjälp= hos läkare om hon inte blir bra efter att ha smörjt med kräm.

Kan admin nu låsa denna tråd då den helt spårat ut!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Yllhilda]
5/7/14, 6:28 PM
#12

#11 Diskussionen är fortfarande inne på smärtor, vilket inte helt avviker från ämnet. Men givetvis är det främst TS tumme som det var frågan om, vilket gör det till hennes beslut om tråden ska låsas.

Myrrami
5/9/14, 3:38 PM
#13

Har du provar att använda ergonomisk virknål?

Jag har fibro och har tränat upp så att jag kan byta och virka med andra handen för att inte överbelasta. Det tar lite tid men funkar bra när man fått kläm på det..

Annons:
nickiee
5/11/14, 10:16 PM
#14

virka ej något på 1-2 dagar å har du tigerbalsam hemma så smörj in det så det blir varmt  å mjukar upp där du har ont … har själv virkat engång så pass mycket att jag kunde ej röra hö hand mer en nån mm bara sen skrek jag av smärta va bara å låta bli virkningen …

nu har jag ont i hö handled pga håller på å gör massor av blad å brudslöjor åt mina pärlblommor jag gör fick lov å ta en naproxen  tablett idag för att lindra smärtan

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Upp till toppen
Annons: