Annons:
Etikettnybörjare
Läst 1408 ggr
Maelis
3/19/14, 8:50 PM

Vad gör jag för fel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp… Jag har virkat tre Totoros (se bilden). Särskilt den stora grå blev mycket mer långsmal än bilden i bloggen där mönstret presenterades. Jag är nöjd med de jag gjort, men jag vill göra en till och då vill jag att den blir ännu mer lik "originalet". Jag har virkat med Mollygarn och en 3,5 mm virknål. Det blir väldigt tight, vilket jag tyckte var fint. Men kan det vara en anledning till att slutresultatet blev som det blev?

Länk: http://lucyravenscar.blogspot.se/2012/04/all-totoros.html

Annons:
BlackSwan
3/20/14, 8:18 AM
#1

Har du gjort de ökningar och minskningar som ska vara? Kanske det behövs mer stoppning, man kan ju forma lite med det också.


BlackSwan
3/20/14, 10:18 AM
#2

Dina figurer är jättefina👍!


Pialinn
3/20/14, 1:29 PM
#3

Figurerna är fina som de är.

Fast jag undrar om du virka löst? Då kan det bli att figurer töjer sej på längden när man stoppar dom, men det ser inte så ut.

Kanske har du virkat för många varv? Har du inga markörer, funkar gem och säkerhetsnålar, så du inte tappar bort dej i räkningen

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[Yllhilda]
3/20/14, 6:17 PM
#4

Kan kanske vara så att du bara behöver öka en eller två mer än vad som står i beskrivningen. 🙂 Prova på en liten och se vad som händer.

Maelis
3/20/14, 8:48 PM
#5

Jag tror att jag har virkat den näst intill exakt som den ska vara. Jag räknade noga. När jag skulle stoppa den kändes den väldigt stum på bredden eftersom jag virkat den så pass hårt. Mollygarn och 3.5-nål. Men att virka lösare kan alltså göra den ännu mer avlång..? Jag får testa lite olika teorier och göra några av de mellanstora innan jag ger mig på den stora en gång till. Tack allihop!

Lubbsen
3/20/14, 9:01 PM
#6

Gör två eller tre varv mindre på höjden, det brukar hjälpa att få de mer "satta" om man tycker att det blir för långsmalt.
Det är ju så att mönstret blir lite olika om man inte använder sig av garnet som står i beskrivningarna. Prova dig fram lite. 🙂

Jag tycker de är jättefina!👍

//Lubbsen

Medarbetare på http://amigurumi.ifokus.se/

www.lubbsen.se

Annons:
Maelis
3/22/14, 1:28 AM
#7

Tack! Vad köper ni för garn när det står "double knitting weight"? Molly-garn är egentligen lite för tjockt antar jag?

Pialinn
3/22/14, 9:18 AM
#8

På nätet hittade jag uppgifter att det ska vara mellan 21-24 maskor/10cm på stickor 4 när det gäller "double knitting weigth".  Hur der är för Tilda vet jag inte.

Det vanligaste garnet när man virkar amigurumis är nog Tilda. Ett bomull/akrylgarn.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Maelis
3/22/14, 10:02 PM
#9

Ok, då ska jag testa Tilda nån gång snart! Jag har gjort en ny, mellanstor Totoro och den fick en mycket bättre form. Mollygarn och 4.5-nål istället för 3.5. På själva nystanen står det att stickstorleken ska vara 8. Jag överdrev det där med mindre nål för att få det tätt och fint. Nu ska det bli kul att göra en stor Totoro till!! Tack alla för goda rop och snälla kommentarer!

Maelis
3/23/14, 11:35 PM
#10

Goda råd, så klart. Inte goda rop! :-)

Upp till toppen
Annons: