Annons:
Etiketthjälp
Läst 1289 ggr
Ktisroinen
1/2/14, 12:48 AM

Trasmatta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihopa!

Jag har fått hjärnsläpp!! Har inte virkat på många år, stickning brukar vara det jag föredrar. Men så blev jag så sugen på att göra min egna trasmatta, de är ju sjukt snygga men så jäkla dyra i butikerrna! Dessutom hade vi ju redan ett par gamla lakan hemma som ändå behövde bytas ut. Så så fick det bli, virkade en rund liten gullig matta och är helnöjd!

Men så ville jag ha en matchande gångmatta, ca 80x300 cm… Problemet: Jag har heeeelt glömt bort hur man fixar de raka kanterna! Nästan lite pinsamt faktiskt! Kan heller inte hitta något enkelt mönster där det står… 😡 Inte ens på grytlappar, eller något annat vanligt fyrkantigt. Jag hittade en variant men det var på fm och jag ville göra på st för jag tycker det skulle bli snyggar + att den runda mattan är gjord på st.

Hjälp! Vet att det har något med lm att göra, försökte köra på 3 lm i början på varje varv men då blev det ju ett hål såklart och när jag försökte fixa det så satte jag första st i första bågen men då blev den ju bredare och bredare för varje varv. Så nu ber jag er om hjälp, alldeles för drygt att behöva virka fem varv varje gång och sen behöva dra upp det igen gång på gång… 😭

Annons:
LinaLj
1/2/14, 1:03 AM
#1

Här finns en video, visserligen på engelska men man fattar ändå.

Ktisroinen
1/2/14, 2:59 PM
#2

Tack!!! Var precis vad jag behövde 😃

Upp till toppen
Annons: